Liverecension: D-A-D – Eskilstuna 2019-10-29

165 Shares

När ett så bra band som danska D-A-D stannar till i min hemstad under sin Sverigeturné är det obligatorisk närvaro på konserten för undertecknad. De borde dock få minst en poängs avdrag i betyget för att de fick mig att känna mig gammal. Hur kommer det sig då undrar ni väl då? Jo, det är så att senast jag såg D-A-D live hette de fortfarande Disneyland After Dark och var ute på turné för det nysläppta albumet No Fuel Left for the Pilgrims. De gjorde då en mycket bra spelning på Gröna Lund sommaren 1990. Det är alltså 29 år sedan insåg jag med fasa igår. Nog om detta men jag tror vi alla kan vara överens om att tiden går alldeles för fort.

Det var ett välfyllt Lokomotivet som mötte dankarna när de äntrade scenen och drog igång med Burning Star från nya skivan A Prayer for the Loud. Sångaren Jesper Binzer fick publiken med sig redan från första stund med sitt mellansnack på en blandning av svenska och danska som ingen norr om Helsingborg brukar förstå enligt honom själv. De spelar en väl avvägd mix av nyare och äldre låtar där de nyare låtarna går hem förvånansvärt bra hos publiken. Det brukar ju som bekant kunna vara lite si och så med det. Att de gamla klassikerna ändå var de låtar som gick hem bäst rådde det dock ingen som helst tvekan om. Redan som låt tre och fyra kom Jihad och Rim of Hell från No Fuel Left fo the Pilgrims och därifrån till mål var det en enda långa triumf för bandet. Andra klassiker som luftades var låtar som  Grow or Pay, Riding with Sue, Reconstrucdead och den avslutande fyrklövern Bad Craziness, Sleeping My Day Away, Laugh’n’½ och It’s After Dark. Sleeping My Day Away lockade som väntat fram den största allsången då samtliga i publiken verkade kunna texten utantill.

Jesper Binzers röst håller riktigt bra fortfarande och Jacob Binzer fick många tillfällen att briljera och visa att han är en mycket duktig gitarrist. Den största frågan, åtminstone för mig, innan konserten var vad Stig Pedersen skulle använda för tvåsträngad bas den här gången. Svaret var att han bytte mellan fem olika om jag räknade rätt där den snyggaste av dem var den bakvända basen. Även trummisen Laust Sonne måste nämnas. Enligt Jesper hade han aldrig tidigare spelat i Finland så inför deras nyligen avslutade spelningar i just Finland hade han fått gå på kurs varje tisdag och torsdag kl 18-22 för att lära sig spela thrash metal…

D-A-D kom till Eskilstuna och sågs och segrade. Det här var en riktigt bra spelning som jag kommer att minnas med glädje och jag hoppas det inte dröjer ytterligare 29 år innan jag får chansen att se dem igen.

Var: Lokomotivet, Eskilstuna

Bäst: Grow or Pay, Sleeping My Day Away och It’s After Dark

När: 2019-10-29