Liverecension: Riot V – Sabaton Open Air 2019-08-16

38 Shares

Ända sedan jag upptäckte Riot i och med att de släppte Thundersteel 1988 har de varit ett av mina absoluta favoritband. När jag och några vänner med jämna mellanrum träffas för att lyssna på musik är det två band som alltid dyker upp bland låtarna vi valt ut. Det ena är Tesla och det andra är Riot och då är det ALLTID låtar från just Thundersteel. Jag har dock aldrig lyckats se dem live så därför var det en stor stund under eftermiddagen i Falun idag. Mattias fick äntligen se Riot live. Tyvärr hade de bara en speltid på 45 min så en hel del godis från låtskatten de samlat på sig saknades av naturliga skäl. Men de låtar vi fick höra lät fantastiskt bra och de slängde in ett par oväntade låtval.

I Todd Michael Hall har bandet ett riktigt monster till sångare. Han har enorma röstresurser vilket han verkligen visade upp idag. Utan tvekan festivalens bästa sångare och detta säger jag när mer än hälften av festivalen återstår men så bra är han. Det finns ingen av de återstående sångarna som kommer upp i hans nivå. Att tre låtar från Thundersteel spelades var inte det minsta förvånande. De tre var Flight of the Warrior, Bloodstreets och givetvis som avslutning titellåten. Att några nyare låtar som öppningslåten Victory och den mycket bra Angel’s Thunder, Devil’s Reign luftades var inte heller särskilt förvånande. Warrior från debutplattan Rock City spelar de alltid så det var inte heller förvånande. Vad som däremot VAR förvånande var att de för första gången någonsin sedan Todd kom med i bandet spelade låten Destiny från plattan Nightbreaker samt Storming the Gates of Hell från The Privilege of Power. Hade de även spelat Fight or Fall hade betyget blivit en femma. Nu får de nöja sig med “bara” en fyra.