Liverecension: Gathering Of Kings – Skogsröjet 2019-08-03

502 Shares

Vid det här laget så är det inte längre någon nyhet att Rocknytts Ron & Nina Dahlgren lyckats med trolleritricket att sammanstråla några av Sveriges bästa musiker på platta. Att de även lyckades få ihop nästan alla till att spela på Sweden Rock Festival var också rent magiskt men skulle det verkligen vara möjligt att uppnå samma resultat även på Skogsröjet? Mitt i festivalsommaren så är det många band som är ute och turnerar så det fick bli en annan samling av kungarna den här gången. På SRF så kändes det lite spänt och nervöst sist även om resultatet var lysande, och att många verkligen fått upp öronen för bandet insåg man när uppslutningen var så god trots tiden på dygnet.

Jag gillar verkligen när ett band kliver upp på scenen till ett härligt intro och när första låten Forever and a Day drar igång så är publiken genast på. I Björn Strids frånvaro så fick nu istället Tobias Jansson axla rollen och han är i mina ögon en av Sveriges bästa rocksångare och kollega med GOK’s låtskrivare och gitarrist Victor Olsson i gruppen Saffire. När han ändå är på scenen så passar han på att bränna av Endless Paradise i ett glimrande 80-tals fluffigt rosa skimmer.

Gathering of Kings är ett i mångt och mycket ett blandat gäng i olika ålder, och då är det tryggt att luta sig mot en så rutinerad basist som Nalle Påhlsson som med sin pulserande bas får Saviour på rätt kurs och den grekiska sångguden Apollo Papathanasio får ta ton. Imponerande nog så lyckas ljudteknikerna få ordning på alla instrument uppe på scenen, och hade man bara fått lite mer tryck i sången så hade vi uppnått det ultimata soundet. När vi snackar om tryck i sången så passar det extra bra att nämna dundermaskinen Rick Altzi som gör skön konst av mästerverket Love Will Stay Alive.

Efter det så blir det dags för gängets udda fågel, Alexander Frisborg. Long Way From Home, är något helt annat än vad vi tidigare har hört under spelningen. Om man jämför med kraftmätningarna av Tobias, Apollo och Rick så tar det hela en helt annan väg nu. På SRF så tyckte jag att Alexander lät okej, men nu på Skogsröjet så var det verkligen nu som man fick höra vilken underbar röst han har. Sen att han springer runt resten av konserten och gör udda miner och poser känns både lätt bisarrt och underhållande.

Lonely Road får Rick Altzi ta hand om och vem vill inte sjunga en sådan rockrykare? Magnus Mild kompade säkert åt kapellmästaren Victor Olsson som bakom sina mörka glasögon och stora hatt inte är fullt lika visuell som sin kollega, men så har han också så mycket mer att hålla reda på.

Allt var inte från debutplattan den här dagen utan det färska spåret Heaven on the Run där Altzi tog i så att nästan högtalarna sprack, ivrigt kompad på trummorna av Efraim ”U-Tounge” Larsson som fick klara sig själv den här gången och gjorde det på absolut bästa sätt.

När man ändå är i farten så bör man också nämna herrarna som får finna sig att stå i skymundan men som har en så oerhörd stor del i Gathering of Kings sound och det är keyboardisterna Erik Wiss och Joel Selsfors.

Lustigt nog så stötte jag ihop med Carola Häggkvist häromdagen men hade tyvärr inte sinnesnärvaron och fråga om hon hade hört GOK’s version av hennes The Runaway som på den tiden producerades av bröderna Gibb från Bee Gees. Kanske var det lika bra, för om jag hade fått en motfråga om vilken version som jag föredrog så hade det inte varit hennes. Likväl så är det en mycket bra låt och den här gången så fick Apollo äran att framföra den. Passande så avslutas denna kungliga tillställning med att Tobias Jansson tog ifrån tårna och uppåt när han brände av Out of My Life.

Trolleritricket lyckades alltså en gång till och det blev ytterligare en publiksuccé för Gathering of Kings som nu ska ta sig på nästa spännande uppgift och det är att lyckas med att följa upp succédebuten.

Intro (The Gathering)
Forever and a Day
Endless Paradise