Liverecension: Avantasia – Skogsröjet 2019-08-03

390 Shares

När mörkret har sänkt sig över Rejmyreskogen och Skogsröjet 2019 tar sina sista skälvande andetag så är det dags för världens största (och bästa?) rockopera att värma den digra publiken i kylan framför Rockklassiker Stage. Tobias Sammets Avantasia kan nästan inte beskrivas på ett bättre sätt än så, en rockopera, en broadwaymusikal av allra bästa klass, om Broadway hade tillåtit Power Metal. Bandet, som började som ett hobbyprojekt som skulle låta Tobias få utlopp för de kreativa ideér som inte passade i hans huvudband Edguy har med åren växt och blivit mycket större än vad Edguy nånsin var/är och vid varje skivsläpp så gör Avantasia utsålda världsturnéer med några av världens absolut bästa sångare, utöver Sammet själv såklart.

Duon ”Ghost In The Moon” och ”Book of Shallows” från nya skivan ”Moonglow” sparkar igång kvällens konsert på bästa sätt med en eminent Ronnie Atkins (Pretty Maids) på gästsång och när världens bästa levande hårdrockssångare Jorn Lande (jag vågar faktiskt sticka ut hakan på denna punkt) äntrar scenen i tredje låten ”The Scarecrow” så har Sammet och company publiken i ett järngrepp som inte släpper tills konserten är slut. Förutom en som vanligt fantastisk Jorn, så briljerar även en till synes pånyttfödd Geoff Tate när han får chansen i nya ”Alchemy” och ”Invincible”. Såklart så snor mysfarbrorn nummer ett, tillika Avantasias mesta gästsångare Bob Catley, publikens gunst i underbara ”Story Ain’t Over” och Meat Loaf-friande ”Mystery Of A Blood Red Rose”. Kort sagt så är bandets spelning på Skogsröjet allt som en Avantasia konsert kan och ska vara. Förutom en sak. Den är nämligen på tok för kort.

Nu kanske ni tänker att generösa 1 timma och 45 minuter, som förövrigt är den längsta speltiden något band har på årets Skogsröj borde vara nog. Men om man jämför med bandets magiska spelning på Fryshuset tidigare i år som klockade in på 3 timmar och 25 minuter så är det helt enkelt för mycket som saknas under denna lördagskväll.

Till exempel bjuds vi inte på någon låt från ”Mystery of Time” och både bandets största hit ”Lost in Space” och publikfavoriten nummer ett ”Farewell” saknas i setlisten. Undertecknad tycker även att man hade kunnat byta ut 12-minuters eposet ”Let The Storm Descend Upon You” till det snäppet vassare ”The Raven Child” från nya ”Moonglow”.

Men det går inte att inte älska bandets konsert ändå. För trots att den kanske saknar vissa element som gör en vanlig Avantasia konsert fulländad så har den ändå allt en festivalspelning med bandet ska ha. Och det funkar alldeles perfekt som avslutare på Sveriges mest familjära festival. Mer kan man ändå inte begära!

Betyg:

Bäst: Jorn Lande och ”Sign Of The Cross”