Liverecension: Airbourne – Skogsröjet 2019-08-02

Airbourne slog ner som en bomb i hårdrocksvärlden när deras debutplatta kom 2008 och många med mig trodde nog att dessa australienska gentlemän skulle bli ett av de nästa stora banden som kunde ta över efter det gamla gardet. Men även om bandet fortfarande är populära så känns det lite som att hajpen som fanns under de första åren har stannat av. Detta märks dock inte speciellt tydligt ikväll på Skogsröjet, där det är i det närmaste sprängfullt framför den mindre av de två scenerna.

Bandet startar som alltid på högsta växel med fantastiska ”Ready To Rock” och följer sedan upp med bandets första och nästan största (?) hit ”Too Much, Too Young, Too Fast” som är så högoktanigt, AC/DC-på-speed-aktig att det är omöjligt att stå still. Frontmannen Joel O´Keefe har under de dryga tio år sedan bandet slog igenom på allvar blivit en frontman i världsklass och har inga som helst problem att få publiken att lyda hans minsta vink. Hans eskapader ut i publiken för att slå sönder en ölburk mot huvudet under ”Girls In Black” och hans bardisk-hyllning till Lemmy under konsertens senare del tillhör sedvanligt konsertens höjdpunkter. De övriga i bandet är så musikaliskt tajta att man baxnar och det märks verkligen att Airbourne har blivit rutinerade.

Kanske är det den rutinen som gör att konserten aldrig riktigt lämnar ”bra”-stadiet och tar sig vidare till de höjder bandet har kunnat nå. Jag saknar lite lekfullheten som fanns under bandets tidigare år, när Joel var en oberäknelig vettvilling och konserterna kändes som ett euforiskt hårdrocks-träningspass. Det hjälper tyvärr inte att den nya låten ”Boneshaker” inte alls kommer upp i samma nivå som tidigare skivor.

Men även fast det känns lite som en dag på jobbet spelning så kan fasen Airbourne inte ha en dålig dag på jobbet och det går inte att värja sig från avslutningen med brottarhits som ”Live It Up”, ”Stand Up For Rock N Roll” och ”Running Wild”. Det är dessa stunder som man förstår vad den hypen som exploderade i början av bandets karriär kom ifrån.

Det är bara att hoppas att Airbourne kan hitta tillbaka till den lekfullhet och kompromisslösa hårdrock på bandets kommande skiva. Gör de det så lever fortfarande hoppet om att de ska bli hårdrockens nästa giganter i allra högsta grad.