Liverecension: Demons & Wizards – Sweden Rock Festival 2019-06-08

20 år efter att de släppte debutskivan tyckte Hansi Kürsch och Jon Shaffer att det var dags för projektet Demons & Wizards att ge sig ut på vägarna då det är dags för platta nummer tre att dyka upp senare i år. Ett stopp på Sweden Rock Festival kändes då givet och så blev det. För egen del var detta kanske den spelning jag såg mest fram mot av alla på årets festival så risken för besvikelse var stor. Bandet de har med sig består till största delen av musiker från deras respektive band, dvs. Blind Guardian och Iced Earth, så det är ett rutinerat gäng som efter tekniska problem gör en något försenad entré på scenen i Norje.

Det som slår åtminstone mig relativt omgående är att det låter enormt mycket Iced Earth om musiken. Betydligt mer än det låter Blind Guardian. Inget fel alls i det så klart. Setlisten består av låtar från de två plattorna och vi får även två låtar vardera från Iced Earth och Blind Guardian. Även om Valhalla, Welcome to Dying och The Burning Times är bra, I Died for You är så där, så känns fyra “covers” lite väl mycket under en kort festivalspelning. De kunde gott ha bytt ut två av dessa och spelat ett par Demons & Wizardslåtar till. Tråkigt men inte det minsta oväntat nog så var det just dessa fyra låtar som fick störst och bäst respons från den relativt stora publiken. Tear Down the Wall och den avslutande Fiddler on the Green tycker jag var höjdpunkterna. Den sistnämnda är faktiskt en av mina absoluta favoritlåtar. Hansi Kürsch är en rutinerad herre och fantastisk sångare som har stenkoll på hur han ska få publiken med sig men det lyfter ändå inte riktigt. Förmodligen beror detta på att stora delar av publiken inte hört bandets låtar utan är där för att de har koll på Iced Earth och Blind Guardian. Tyvärr för det här kunde ha varit en av festivalen absoluta höjdpunkter. Nu stannar det vid att det är en bra konsert men inte mer än så.