Liverecension: Easy Action – Sweden Rock Festival 2019-06-07

596 Shares

I ens våtaste AOR-drömmar så har man hoppats på få se ett återförenat Easy Action med Tommy Nilsson men det har varit just en dröm i närmare trettio år. Jag har faktiskt haft kontakt med både Kee Marcello och Tommy Nilsson som bekräftat att intresse har funnits men inte tillfället. Men tillslut så hände det alltså äntligen. Bandets premiär på SRF var välbesökt och det var nog många yngre som spänt undrade om balladsångaren Tommy Nilsson verkligen kunde vara rocksångare. Om det fanns någon tvekan innan så fullständigt pulveriserades den i inledande Code to Your Heart, där en toktaggad Tommy Nilsson leende omfamnade publiken med sin stora röst. Grundaren och den musikaliska skaparen Kee Marcello framförde sina solon briljant och hinner också prata lite med publiken när Tommy hämtade andan ibland mellan låtarna. Med bara ett album i bagaget för denna uppställning, That Makes One, så bjuds det just på musiken från den skivan men också historien om Rosie som varit lite mystisk för oss lyssnare men det visade sig handlade om högernäven och inget annat. Den historien drog ner många skratt och att Easy Action har hittat tillbaka till rockpubliken var det ingen tvekan om.

Skönt är att det att få se Chris Lind på scenen igen och tillsammans med tokrutinerade Nalle Påhlsson, Björn Höglund samt keyboardisten Jörgen Ingeström som på åttiotalet turnerade med bandet. Det bjöds även på den nya singeln samt ett gammalt örhänge i Round and Round. Jag måste erkänna att jag är förvånad över att publiken är så med på noterna och det dansas vilt omkring mig där jag stod. Att det är premiär och lite nerver finns med märks. Tommy Nilsson tar i för kung och fosterland så mycket att han ibland glömmer bort att ta sig tillbaka till mikrofonen i sin eufori.

Trots att det har gått över trettio år sedan That Makes One släpptes och att bandet inte lirat ihop så fungerar det över all förväntan. Någon liten miss här eller där får man ta en dag som denna och förhoppningen om ett nytt album med Easy Action blomstrar. Att äntligen få se Tommy Nilsson sjunga rockmusik igen är fantastiskt och det är verkligen hans rätta element. Kee Marcello har sitt eget band, samt Kee of Heart men man hoppas verkligen att det finns tid för Easy Action.

Bäst: Tommy Nilsson, vilken oerhörd röst som fullständigt blåste banan av all annan konkurrens den här dagen.