Liverecension: Styx – Sweden Rock Festival 2019-06-08

2.0K Shares

Sweden Rock stoltserar iår med ett startfält, som även om det inte innehåller riktigt de toppar som förra året innehöll, så finns där några riktigt starka akter. Jag menar namn som Kiss, Def Leppard och Ritchie Blackmore brukar kunna leverera konserter som har legendarstatus och förväntningarna var väl att någon av dem skulle leverera årets bästa konsert. Men så blev det inte.
För priset för den bästa konserten på Sweden Rock Festival 2019 går till Styx, när de fullkomligt blåser iväg allt motstånd med sin eftermiddags-spelning på Festival Stage under lördagen.

För det är bara att kapitulera för AoR legenderna när de ställer skåpet från första sekund med “Gone, Gone, Gone och “Blue Collar Man”. Hela bandet fullkomligt osar av spelglädje och framförallt sångaren och keyboardisten Lawrence Gowan är överallt hela tiden och sjunger brallorna av sig. Tommy Shaw briljerar i “Rockin The Paradise” och under konsertens gång får vi till och med ett gästspel av originalbasisten Chuck Panazzo.

Det som imponerar mest är hur ofantligt bra samtliga medlemmar både spelar och sjunger. Trots att bandet har hållt på i över 40 år så är det verkligen ingen skillnad på sånginsatser eller hur bra bandet lirar jämfört med bandets storhetstid under 80-talet. Varenda ton sitter som en smäck, och jag utmanar vem som helst att hitta någon skillnad på Tommy Shaws röst 1978 kontra idag. Något som tidigare nämnda akter hade mördat för att ha förmåga till.

Jag brukar vara snål med mina femmor, det ska väldigt mycket till för att få högsta betyg. Men när bandet bränner av en fullkomligt fantastisk version av världens bästa powerballad “Come Sail Away” så är högsta betyg ett faktum.

Vilka: Styx
Var: Festival Stage
Bäst: “Come Sail Away”, och alla andra låtar.