Liverecension: Green Jellÿ – Sweden Rock Festival 2019-06-08

6 Shares

Mest kända för succévideon till ”Three Little Pigs” (1993) som gick varm på MTV borde amerikanska komedibandet Green Jelly vara ett av årets mest udda inslag. Komplett med hysteriskt fula utstyrslar och rekvisita i papier-maché utnämnde bandet sig själva till ”The worst band in the world” då de medvetet spelade så dåligt som möjligt. Under ett kort ögonblick fick de emellertid hela den ironiska generationens uppmärksamhet, och skrattade hela vägen till banken, när albumet ”Cereal Killer” (1993) sålde 2,5 miljoner exemplar. Under sina klubbspelningar gjorde bandet sig kända för sin fäbless att kasta mat på publiken som svarade genom att ta med sig grön jello, vispgrädde, chokladpudding och annat kletigt att kasta tillbaka på bandet.

Green Jelly introduceras som ”Puppet show at 5:30” och ”The shittiest band in the world” strax innan showtime. Bandgrundaren och frontmannen Bill Manspeaker gör också klart att om vi inte är fulla och höga är en Green Jelly konsert det största tidsslöseriet på festivalen. Bandet inleder med största hiten ”Three Little pigs” samtidigt som varje skrymsle av scenen fylls av folk i dåligt gjorda masker föreställande bl a grisar, pandor, pumpor, Angry birds och Chewbacka. Publiken uppmanas kontinuerligt skandera ”Green Jello sucks” och ge fingret. Bandet totalslaktar också bl a Sex Pistols ”Anarchy in the UK” som här är döpt till ”Anarchy in bedrock” eftersom den innehåller referenser till tecknade serien Familjen Flinta.

Green Jelly ska ha cred för att de med riktigt simpel humor lyckas behålla publiken under sin timme på 4sound stage. Det är nämligen infantil lågstadiehumor som är fundamentet i bandets show snarare än musik. Några exempel på detta är när vi ombeds tillbedja en kille i ko-mask i ”The Cow God”. Killen slussas av säkerhetsvakter ut i publiken som dirigeras runt honom i en moshpit. Vi får också fira Bill Manspeakers son Chaos Diablo’s födelsedag genom att sjunga ”Happy birthday, fuck you”. Mot slutet av spelningen behöver gitarristen David Lee Joe Dirt Roth rena kläder. Publiken ombeds därför ta av sig på överkroppen och snurra sina plagg över huvudet.

Innan bandet avslutar som de börjar med ”Three Little pigs” ställer jag mig själv frågan om de faktiskt bara är ett dåligt skämt som legat och möglat sedan 1993? Svaret på det är ett tveklöst ja. Det är riktigt billig humor som fungerar bra på en uppsluppen festivalpublik, och det är faktiskt ganska roligt… i ungefär en kvart. Därför är det med glädje jag sätter ett lågt betyg.
Green Jelly suxx!

Green Jelly – Sweden Rock Festival – 2019-06-08.
Betyg: 2/5