Liverecension: Jared James Nichols – Sweden Rock Festival 2019-06-08

Lördagen börjar med ett hejdundrande åskoväder som dränkt festivalen från topp till tå lagom till att inträdet. Som tur är lyckades jag precis undvika att bli helt dyngsur och kom in på festivalen precis lagom till att molnen skingrade sig. Men åskan slapp jag inte undan, i alla fall inte om man ser till den fullkomliga bluesrockåska som unge Jared James Nichols levererar på Rockklassiker Stage den tidiga lördagseftermiddagen.

Jared har gjort sig ett namn främst inom gitarrnördsvärlden den senaste tiden med nysläppta signaturgitarrer och förstärkare, och det är ingen tvekan om att han är en gudabenådad gitarrist. Men det är inte det som sticker ut mest under konsertens gång, även om det är svårt att inte stå och gapa åt hur han fullkomligt manglar sin gitarr på de tuffaste sätten möjliga. Det är hur pass allt är, och då inte bara gitarrsolona. Jared är en lysande frontman och har från låt två publiken i sin hand. Även sången och svänget sitter alldeles perfekt och det är nästan omöjligt att inte ryckas med och kapitulera inför bluesgunget.

Kanske kan jammen bli lite för långdragna ibland, men under den knappa timmen som konserten fortgår är det ändå bra tempo och det hinns även med två riktigt riktigt grymma covers av “N.I.B” och “Mississippi Queen”. Det är sällan som man ser någon som har hela paketet såsom Jared har, och det jag kan nästan garantera att han kommer att ha en större publik än den ganska glesa publiken framför Rockklassiker sStage i framtiden. Får ni chansen att se honom live, missa inte!