Liverecension: Disturbed – Sweden Rock Festival – 2019-06-07

När fredagskvällen börjar smyga sig på med sina kalla vindar är det dags för David Draiman och hans mannar i Disturbed att äntra Rock Stage inför en minst sagt vältalig publik, och det vore väl konstigt annars. Bandet har fått ett rejält uppsving de senaste åren och blivit omåttligt populära, framförallt med deras cover på ”Sound Of Silence” som har blivit lite av en ny ”Curly Sue” på svensk radio.

Bandet sparkar igång med ”Are You Ready?” och man behöver knappast fråga varken bandet eller publiken, som båda är taggade till tusen. Till en början så håller Davids röst bra och låtar som ”10.000 fists” får alla de nu-metal älskande fansen att hoppa av glädje, medans till och med en neutral som en själv stampar takten. Disturbed har ju utvecklats till ett riktigt arenaband under de senaste 15 åren och på rutinen och publikkontakten finns det inget att klaga på. Men tyvärr så svajar konserten ganska rejält rent sång- och musikmässigt, och vi bjuds till exempel på en rent plågsamt version av ”Land of Confusion”.

Det som räddar konserten är balladerna. ”Hold on to Memories” och just ”Sound of Silence” är finstämda så det räcker och blir över. David Draimans mellansnack om vikten av att hjälpa människor som har problem med beroende och depression är ett ämne som är extremt aktuellt och viktigt att prata mer om.

Avslutande trion ”The Light”, ”Stricken” och ”Down With The Sickness” är så mycket nu-metal så att det fullkomligt sprutar ur öronen och det är precis vad fansen vill ha. Så Disturbed lyckas ändå revanschera sig på slutet av en ojämn spelning och avsluta på topp.

Vilka: Disturbed
Var: Rock Stage
Bäst: ”Hold on to memories”