Liverecension: Axel Rudi Pell – Sweden Rock Festival 2019-06-07

Axel Rudi Pell var tills idag en av mina favoritartister (Ja jag vet att han släpper samma skiva om och om igen men så länge det är bra spelar det liksom ingen roll!) som jag aldrig hade sett live. Detta ändrades när han spelade på Festival Stage inför en relativt stor publik under fredagen av årets festival så nu är han en av mina favoritartister jag har sett live. Det var faktiskt första gången jag såg Johnny Gioeli också. Jag var på förhand nyfiken på hur setlisten skulle se ut. Enbart snabba låtar eller skulle han även spela några längre mellantempolåtar som enligt mig är det han är bäst på. Svaret blev många snabbare låtar men det dök även upp längre låtar i form av gamla godingen Eternal Prisoner och så Mystica så i det fallet blev jag nöjd. Hade dock gärna sett att de spelat titellåten från Magica som enligt mig är bästa skivan. Kortare snabba låtar är givetvis inget fel men variation är alltid bra under en konsert.

Hur lät det då? Axel hade lite strul med gitarren och ljudet i början men det löste sig efter ett tag i övrigt fanns inget att anmärka på där. Att Axel själv använder sig av ca 1 kvadratmeter av scenen är väl inte så roligt men han har sin fasta position, till höger om trumsetet från publiken sett, och där står han under hela konserten. Johnny Gioeli sjöng som väntat fantastiskt bra men han är ju en av de där sångarna som skulle kunna sjunga en sida ur en telefonkatalog och få det att låta bra. Om Axel stod fastfrusen på sin plats så var Johnny raka motsatsen. Han for runt som en vettvilling över hela scenen. Ett trist trumsolo från Bobby Rondinelli fick vi också höra. Snälla artister: Skippa långa solon på festivalspelningar. Speltiden är ju oftast så kort så det är mycket roligare för publiken att få höra en låt till.

Vem: Axel Rudi Pell
Var: Festival Stage
Bäst: Eternal Prisoner