Liverecension: Amon Amarth – Sweden Rock Festival 2019-06-06

Svenska Amon Amarth fick fick äran att spela på Festival Stage på självaste nationaldagen. Jag ska villigt börja med att erkänna att Amon Amarth är ett band jag inte lyssnat mycket på. Jag har givetvis hört dem och tyckt att det är helt okej om än inte fantastiskt. Jag kan på rak arm endast nämna två låtar med bandet som jag faktiskt skulle kunna säga att det ju den eller den låten om jag hörde den. Det är givetvis The Pursuit of Vikings och Twilight of the Thunder God.

Det var en riktig storpublik som välkomnade bandet och jag tror ingen skulle komma att bli besviken. Vilken show vi fick se och höra. Här hade inte sparats in på någonting utan det var verkligen extra allt av allt. Det var eld. Det var en stor vikingahjälm. Det var mer eld. Det var vikingar som slogs med varandra. Det var ännu mer eld. Fler vikingar dök upp. En stor Midgårdsorm fick vi också. Och givetvis lite mer eld eftersom det inte varit tillräckligt av det 🙂 Johan Hegg var på ett strålande humör och såg lika lycklig ut som ett barn skulle göra i världens största godisbutik.

Låtarna då? Jag kunde som sagt var endast rabbla upp två låtar på förhand och en av dem kom direkt som öppningslåt. När riffet till The Pursuit of Vikings drog igång redan där var saken klar. Amon Amarth hade redan vunnit över publiken på sin sida och därefter fortsatte det som ett stort triumftåg hela vägen fram till avslutande Twilight of the Thunder God. Övriga låtar då? De var riktigt bra. Shieldwall, First Kill, Crack the Sky och Raven’s Flight var väl de som fastnade bäst hos mig eftersom jag kan nämna dem här. Raise Your Horns var också en höjdpunkt där Johan Hegg fick ett lite större horn att höja än han hade räknat med.

Normalt sett är det här ett band som skulle kvala in i kategorin skitbra musik men en sångare jag har svårt för. Det här var dock så bra att det är något jag kan bortse från och nu ska jag lyssna in mig betydligt bättre på bandet. Amon Amarth: Igår var dagen då ni vann över mig på er sida. Jag kapitulerade fullständigt.

Vilka: Amon Amarth

Var: Festival Stage

Bäst: Allt!