Liverecension: Tenacious D – Sweden Rock Festival 2019-06-06

Ett av de allra största banden på årets festival rent popularitetsmäsigt är utan tvekan Tenacious D. När bandet spelade på Gröna Lund för ett par år sen fick de stänga ner inträdet 6 timmar innan konsert för att det var så mycket folk inne på området, vilket ger en fingervisning för vilket enormt tryck det är framför Rock Stage ikväll. Hur man inte har lagt bandet på festivalens största scen är för mig ett mysterium, då det egentligen är den enda scenen som lämpar sig för de dryga 30.000 människorna som har ställt sig framför scen. Att sen ljudet är helt bedrövligt och så lågt att står man femton meter från scen så hör man mer av grannens fylleletande efter telefonen än vad Jack Black sjunger i ”Roadie”. Ljudet på Rock Stage har varit under all kritik de senaste åren och här skulle jag gärna önska en bättring till nästa år.

Men nog om omständigheterna och vidare till bandets framträdande. Hela grejen med Tenacious D är ju såklart humorn, och det är som en humorduo man får se och bedöma dem. Här har man en fantastisk frontman i Jack Black. Han är sprallig, flamsig och precis så fylld av energi som man förväntar sig att han ska vara. Till råga på det så sjunger han riktigt bra ikväll. Låtar som ”Kickapoo”, ”Belzeboss” och ”Tribute” är, förutom att vara väldigt roliga, också genuint bra låtar. Det slätar över att bandet låter ganska mjäkigt rent musikaliskt. Det går liksom inte att skapa tryck med två akustiska gitarrer.

Som sagt, ska man bedöma Tenacious D så får man bortse från sådana detaljer, och som humorduo med ett band i ryggen så är det få som rår på ”The D”, iaf om du frågar Sweden Rock publiken som fullkomligt älskar det. I alla fall om man utgår ifrån den totala allsången som sprider sig i ”Fuck Her Gently”. Den kommer alla efterkommande band ha mycket mycket svårt att slå!