Liverecension: A.C.T – Sweden Rock Festival 2019-06-06

712 Shares

Det är svårt att undvika sin entusiasm när A.C.T äntligen gör comeback på Sweden Rock. När Herman Saming glider in på scenen så stiger mitt leende upp precis som solskenet denna underbara sommardag. Att få se denna fantastiska kombination med skickliga musiker som bjuder på en komplexitet samt en underhållande musik och scennärvaro är en svårslagen kombination.

Bandet har mognat på ett förfriskande sätt och är långt ifrån det lätt studentikosa som genomsyrade bandet i deras inledande karriär. Nu står ett gäng rutinerade herrar som lyser av det självförtroende som bara åldern (och kanske barn) kan bidra med. A.C.T lever inte bara på Samings uppträdande på scenen utan samtliga medlemmar både syns och hörs även om Jerry Sahlins stjärna lyser lite starkare.

Att rada upp låtar känns något överflödigt och låt oss istället konstatera att ljudet på 4SOUND-scenen äntligen är riktigt bra och att förbudsivrarna inte satte stopp för en aning högre volym som gav oss lyssnare precis det vi ville höra. Öronproppar börjar nästan kännas överflödiga på SRF då volymen är knappt över en förfest i vardagsrummet en fredagskväll.

Men låt oss koncentrera oss på det som var positivt den här kvällen, A.C.T är tillbaka med all den energi och glädje som vi minns med dom sedan tidigare och nu kryddat med en självsäkerhet som är förfriskande.

Bäst: Att äntligen få se A.C.T på Sweden Rock igen. Det var många som inte hade sett bandet tidigare som var väldigt positiva och den här oslagbara kombinationen av komplex musik och humor behövs på en festival.