Liverecension: Dynazty – Sweden Rock Festival 2019-06-05

42 Shares

Som band måste det vara det allra bästa som finns i världen att spela inför en stor publik, speciellt om den publiken är med på noterna från första början. Om Dynazty någonsin haft en sån dröm så har den med råge infriats ikväll framför ett bristningsfyllt Rockklassikertält , och Dynazty själva är inte sena att ta vara på möjligheten.

Jag har sett Dynazty ett flertal gånger vid det här laget, och även om konserterna alltid varit av god kvalitet så har det där lilla extra saknats. Ikväll så är det som om grabbarna samlats innan (de fem minuterna de hade eftersom tre femtedelar av bandet spelat med Joe Lynn Turner bara en kvart innan) och bestämt sig för att leverera deras bästa show i karriären. Sångaren Nils Molin har alltid sjungit gudabenådat bra, men det märks verkligen att han har turnerat flitigt med Amaranthe de senaste åren då hans scenpersonlighet har utvecklats enormt och han utstrålar pondus och karisma. Resten av bandet består också av gudabenådade musiker och framförandet är verkligen helt fläckfritt.

Låtarna då? Jo, som väntat består setlistan nästan uteslutande av låtar från bandets två senaste skivor, och även om jag är svag för bandets tidiga skivor så kan jag inte låta bli att tänka att det just är de två senaste skivorna som passar bandet allra bäst. Inledande ”Breathe With Me” är precis så fartfylld och allsångsvänlig som den behöver vara för att sätta fart på publiken, ”The Titanic Mass” är stenhård och tung så det känns enda in i själen och ”The Smoking Gun” är ett vackert avbrott från de fläskiga riffen. Avslutande ”Starlight” är en urladdning bland metalriff och hitrefränger. Det enda som jag kan klaga på under konsertens dryga timme är trumsolot. Fläckfritt framfört, men oavsett teknisk färdighet så är det fasen aldrig kul med enmanssolo.

Vilka: Dynazty
Var: Rockklassiker Stage
Bäst: ”Breathe With Me”, ”The Titanic Mass”, gitarrsolona.