Liverecension: Gathering of Kings – Sweden Rock Festival 2019-06-05

600 Shares

Supergrupper. Detta fenomen som egentligen började med Cream på 60-talet har blivit allt vanligare genom åren, och det är tyvärr sällan som resultatet blir bra. Det är helt enkelt för vanligt att starka egon kraschar samman och så blir låtarna blaha blaha. Gathering of Kings är visserligen ingen supergrupp i ordets vanliga bemärkelse, men likväl är det en supergrupp räknat till de musiker och sångare som är med i detta ambitiösa och storslagna projekt.

Bandet drar igång med kioskvältaren ”Forever and a day” med Björn Stridh (Soilwork, The Night flight Orchestra), som sätter ribban otroligt högt redan från start. Hade jag inte vetat att detta var bandets första spelning (de har dessutom bara repat en gång innan) så hade jag kunnat tro att bandet varit på turné i flera månader. Det är snortajt! Gitarristen Victor Olsson, som förövrigt skrivit alla låtar (!!), flyger fram över strängarna. De övriga musikerna med bland annat Chris Laney och Nalle Påhlson är inte sämre och det är kul att de har lyckats få med sig skivans båda trummisar på scen ikväll.

Det största med Gathering of Kings är dock, förutom de fantastiska låtarna, såklart sångarna. Här är det bara lyfta på hatten till initiativtagarna för att de lyckats att samla en sån urstark lineup och för att lyckats få med samtliga leadsångare till festivalen ikväll. Rick Altzi ylar fram brottarhiten ”Love Will Stay Alive” och smeker ut tonerna i ”Passing Rain”, Apollo Papathanasio levererar i ”Saviour” och ”Angels” och Tobias Jansson briljerar mest av alla i ”Endless Paradise” och avslutande ”Out Of My Life”. Det är mycket riv och power i samtliga ovan nämnda sångare och det blir därför en (mycket positiv) överraskning när Alexander Frisborg med sin ängellika stämma kommer ut och levererar en fläckfri version av ”Long Way From Home”. Det går liksom inte att ösa tillräckligt med lovord över sångarna, de är så starka att man inte kan göra annat att att bara stå och le.

Det som är lite trist när det är en sån ruljangs på olika sångare i nästan varje låt är att det kan bli lite opersonligt och icke-intimt. Här är väl den enda mindre positiva kritiken jag kan ge till bandet, att det saknas nån som håller igång publikkontakten mellan låtarna. Det blir lätt rätt trist att stå och se på när alla gitarrister står och stämmer gitarrerna. Men när bandet har tagit de obligatoriska bilderna så kan jag ändå med allra största säkerhet säga att denna spelning kommer tillhöra en av de absolut bästa när årets festival ska sammanfattas. Det säger egentligen inte lite i en lineup fylld med urstarka akter som till exempel Kiss och Def Leppard. Missa för bövelen inte att se denna grymma melodiska hårdrocksshow, när du än får chansen!

Vilka: Gathering of Kings

Var: 4sound Stage

Bäst: ”Out of my Life”, ”Love Will Stay Alive”