Liverecensioner: Swedish AOR Convention – KB Malmö 30 maj – 2 juni 2019

Swedish AOR Convention gick av stapeln under Kristi himmelfärdshelgen. Som den första i sitt slag i Sverige är den ett forum för AOR, Melodic rock och Westcoastfans från jordens alla hörn att träffas för livespelningar, merchandiseförsäljning och föreläsningar. Initiativtagare och arrangör för evenemanget är Johan Nyhlén, alias DR.AOR som kan betraktas som spindeln i nätet för genren. Johan är involverad i allt från promotion till artistutveckling. Han är ett frekvent inslag på Malmös rockscen som arrangör och DJ och har också arbetat med flertalet evenemang och festivaler både i Sverige och utomlands.

Swedish AOR Convention tjuvstartade redan i torsdags med akustiska framträdanden av Hank Erix (Houston) och Philip Lindstrand (East Temple Avenue, Find me) och fortsatte på fredagen med allehanda merchförsäljning och releasefest för Pretty Wild. Rocknytts Peter Johansson var på plats under de två stora konsertdagarna lördag och söndag på KB där totalt nio band spelade. Nedan följer en sammanfattning av höjdpunkterna!

2019-06-01: Shape Of The New Sun, Osukaru, Age Of Reflection, Coastland Ride, Bad Habit Sweden.

Osukaru

Tioårsjubilerande Osukaru har hunnit ge ut hela sex fullängdare och nyligen turnerat i Europa tillsammans med Captain Black Beard. Att bandet redan avverkat flera spelningar på kontinenten märks tydligt då framträdandet genomgående är kompetent. Osukarus främsta vapen är Fredrik Werner som både är en förstklassig sångare och leadgitarrist. Röst och scenspråksmässigt påminner han en del om Kip Winger. Oz Osukaru river själv också av några snygga solon och bandet gör överlag ett stabilt och självsäkert framträdande.

Osukaru har looken, självsäkerheten och musikaliteten. Musiken kan klassa som en hybrid mellan klassisk AOR och melodiös hårdrock med rötterna i sent åttio/tidigt nittiotal. Jag hör influenser som Winger, Journey, Giant och Dokken. Tyvärr skippar bandet flera av sina bästa låtar från senaste albumet ”House of mirrors” (2018) som t ex ”MacGyver it”. Osukaru har absolut potential att blomma ut och bli ännu bättre om de förvaltar sitt arv och slipar sitt material bara ett uns mer. De är nästan där…

Liverecensioner: Swedish AOR Convention - KB Malmö 30 maj - 2 juni 2019 1

Bad Habit Sweden

Malmös egna Bad Habit är förmodligen ett av Sveriges mest legendariska AOR band. Att det finns en exklusivitet i att få uppleva bandet live är något som stora delar av den tillresta publiken kan vittna om då den inkluderar folk från trettio olika länder, bl a Japan, England och Schweiz. Bandet spelar nästintill aldrig live längre, men inför återutgivningen av trettioårsjubilerande ”After Hours” (1989) och i samband med Swedish AOR Convention står de fem grånande gentlemannen på KB’s scen. Självklart får vi höra nya refrängstarka singeln, som är inkluderad på ”After Hours- recap”, ”Love will find a way” i en inspirerad version.

Bax Fehling kämpar inledningsvis lite med för lågt mixad leadsång, ett problem som är avhjälpt några låtar in i setet. Bad Habit kör ett kort, koncist och fokuserat set där extranumren ”Rowena” och ”Rainbow” blir självklara höjdpunkter komplett med allsång, smäktande keyboards och körer som sitter som en fläskläpp. Tyvärr slarvar bandet bort örhänget ”Need Somebody” med att göra en kraftigt strypt och nerkortat version av vad som i mitt tycke är kanske den bästa låten.

Bad Habit kan sitt hantverk efter dryga trettio år och känns självsäkra och självklara. Lägstanivån är hög och erfarenhet och ett proffsigt scenspråk räddar upp ett framträdande som stundtals är småslarvigt samt ett låtmaterial som inte alltid når hela vägen fram.

2019-06-02: Sapphire Eyes, Creye, Care Of Night, State Of Salazar.

Creye

Creye tar inga fångar! Trots sin unga ålder pulvriserar de konkurrensen med kraft, energi och fokuserad entusiasm! ”Nothin’ to loose” inleder kraftfullt med massivt tunggung tätt följd av en majestätisk ödesmättad ”Christina”. Därefter följer fantastiska versioner av bl a ”I’ll be there” som doftar pojkband, och låten som borde funnits med på Top Gun soundtracket: ”Straight to the top”. Förutom ett enstaka tekniskt missöde i inledningen till ”Holding on” är såväl framförande, instrumentala insatser som ljudmix klanderfria. Fattas gör dock personliga favoriten ”A better way”. Debutplattan känns lite valpig stundtals men live växer varje låt flera pinnhål. Ge de här grabbarna ett par år till och eliten får se upp, det här är AOR:ens framtid!

Liverecensioner: Swedish AOR Convention - KB Malmö 30 maj - 2 juni 2019 2

Care of Night

Ok, såhär ställer man ett skåp! Med hög energi, vackra melodislingor och känslosam sång är Care of Night utan tvekan en av de klarast lysande stjärnorna på AORhimlen. Senaste albumet ”Love equals war” är full av högoktanig känslosam AOR. Calle Schönberg har en känsla och en nerv i uttrycket som gör att varje ord han sjunger känns trovärdigt. Hans röst innehåller mycket soul och låter ibland nästan svart. Karaktärsmässigt påminner den en del om sångare som Kent Hilli (Perfect Plan), Lars Säfsund (Work of Art), Jeff Scott Soto (W.E.T, Talisman, Yngwie Malmsteen m fl) och Michael Bolton.

Redan i inledande ”Love equals war” blir jag tårögd, i ”Contact” sjunger hela publken med i extas och i bitterljuva ”She leads you on” känns det långt in i hjärteroten av en gammal kärlek som spelat ett farligt spel för mycket med ens känslor. ”Cassandra” är ett desperat rop efter den speciella personen som man inte kan leva utan. Care of Night har tagit hjärta och smärta tematiken till en helt egen nivå. Ord och toner bränner som eld i själen. Den musikaliska leveransen är i absolut världsklass. Sammantaget kör Care of Night om resten av banden och lämnar dem i ett rökmoln efter sig! Allt annat än toppbetyg är otänkbart!

State of Salazar

State of Salazar är snuskigt kompetenta musiker. Fantastiska ”If you wait for me” inleder, utan tvekan en av de absolut bästa AOR låtarna under senare år. Stämningsfull och storslagen

med en fantastisk refräng. Halvårsgamla albumet ”Superhero” luftas frekvent under bandets set. Kraftigt inspirerat av åttiotalsfilmer som Rocky och Transformers i melodier och sound bidrar materialet med en storslagen filmisk touch i den TOTO och Survivor doftande myllan som State of Salazar verkar i.

En personlig favorit är ”She’s a loaded gun” som framförs med pondus. Vi får också en riktig smällkaramell till överraskning exklusivt för Swedish AOR publiken i ”Marie”, en låt bandet aldrig tidigare spelat live! I ”Lie to me” får vi till och med en riktigt romantisk duett mellan äkta paret Carolina Nygren och Marcus Nygren. Smäktande och klockren sångleverans där varje ton sitter som en smäck! En självklar höjdpunkt är också titelspåret från senaste fullängdaren, ”Superhero”, en riktig energibomb med dramatiska keyboards, drivande gitarrer och klatschig refräng. State of Salazar kan sin AOR/Westcoast på sina fem fingrar och musikaliskt finns absolut inget att anmärka på.

4/5