Liverecension: FM – Razzmatazz, Barcelona, 2019-02-22

25 Shares

Det var varmt och härlig i Barcelona och FM skulle äntligen få chansen att presentera sin nya live-dvd The Italien Job. Turnébilen var laddad med den, T-shirts och skivor samt instrument och scenkläder. Men säg den lycka som varar för evigt. Under dagen så är det ett inbrott i bilen och nästan allt stals och bara Steve Overland fick behålla ett par av sina gitarrer. Kaoset var nu totalt och hur skulle man nu klara av att ställa sig på scen efter en sådan antiklimax? Tack vare kollegerna i Dare så rotades det fram lite kläder och det lånades in lite instrument. Det här verkade konstigt nog locka fram det bästa i FM, som såg nästan galet spelsugna ut. Mest galen såg basisten Merv Goldswhorty ut, då han fått låna ett par anskrämliga shorts och liknade mest en savannjägare. Inledande Black Magic fick oss alla ta ett par steg framåt mot scenkanten. Öldrickandet fick sig en paus och plötsligt så far händerna upp i luften och publiken vill verkligen visa sin uppskattning för det otursdrabbade bandet. Steve Overland förklarar sedan läget med vad som har hänt och varför man av den anledningen inte kan erbjuda några merchandise och den sprillans nya dvd:n. Ironiskt nog så följer Bad Luck som andra låt för kvällen.

Den blandas friskt med klassiker och nyare låtar som Life is a Highway, och det är kul att konstatera att FM har lyckats förnya sig och producerar ny musik som passar in men som inte är karbonkopior av gammalt material. Sen så är det så att Steve Overland kan trollbinda en publik med sin fantastiska röst, och att han ser nästan rörd ut av ovationerna gör att sympatipoängen närmar sig hundra. Jag kan väl fortfarande tycka att Jim Kirkpatrick känns som en anonym studiomusiker på scenen men spela kan han verkligen, men det är väl det enda lilla man kan gnälla på en sådan här kväll. Till skillnad mot många andra band så hamnar man aldrig i någon svacka i mitten av konserten. Majoriteten av setlistan kommer från de två första albumen Indiscreet och Tough It Out, vilket kan te sig naturligt men det här är ett band som verkligen klarar av att blanda och ge.

När genomvackra Story of My Life börjar ljuda så förstår man att kvällen börjar lida mot sitt slut. I publikhavet så ser man blanka ansikten där svetten har blandats med glädjetårar. När Steve Overland avslutar låten alldeles själv med att briljera med sina röstresursers så finns det inga begränsningar på publikens eufori. Pete Jupp drar sedan något överraskande igång med Someday vilket ökar på värmen i lokalen med ytterligare några grader innan kvällen avslutas med Other Side of Midnight och det är precis där vi var när konserten avslutades. Det var många av oss som inte ville att natten skulle ta slut, dock så hade man all förståelse för att FM fick runda av efter en lång och extremt prövande dag för bandet.

Black Magic
Bad Luck
That Girl