Liverecension: Dare – Razzmatazz, Barcelona, 2019-02-22

14 Shares

Barcelona är en fantastisk stad och får man även möjligheten att njuta av något av sina egna favoritband, så är det helt enkelt en ”match in heaven”. Klubben Razzmatazz är onekligen ett ganska udda, då man i kön börjar undrar om man kommit till fel ställe. Men det är två olika scener som håller igång samtidigt då lokalen är uppdelad och både publik samt ålder skiftade rejält när vi slutligen hittade in till var sitt passande vattenhål. Nog var man lite spänd var man på att se hur AOR-fästet var i Spanien och det visade sig att uppslutning var god om ej utsålt.

Darren Wharton var på strålande humör och fick med sig publiken direkt i inledande Walk on water och därifrån så var det ingen tvekan om att det här skulle bli en lyckad kväll. Senaste alstret Sacred Ground (2016) har nu växt in i publikens hjärta och motas lika öppet som klassikerna från debuten. Gitarristen Vinnie Burns är väl inte världens mest emotionella och sevärda gitarrister men soundet som han frambringar är magiskt bra och får mig osökt tänka på Gary Moore. Händerna vajer i publikhavet och det sjungs med en imponerande volym och Darren Wharton myser runt med en bira i näven mest hela tiden. Days of Summer känns extra rätt att höra i det vårvarma Barcelona och det vore onekligen fel att klaga men ibland så blir det lite segt under en Dare-konsert. Lite mer tempoväxlingar skulle hålla upp intresset och har man inte riktigt fokus så smälter låtarna ihop och blir som en enda långt medley.

Wings of Fire kommer därför som ett välkommet uppvaknande och publiken är kontinentalt exalterade och Dare såg onekligen imponerade ut när det sjöngs med på ett sätt som britter skulle kunna ha svårt att matcha. När bandet drar igång med We don’t need a reason, så ser till och med Vinne Burns att ha kul på scenen samtidigt som Nigel Clutterback far fram och tillbaka med risk att välta både det ena och det andra. För mig personligen så kommer alltid Abandon var konsertens highlight och avslutande Into the Fire samt allsångsfavoriten Return the Heart avslutar snyggt kvällen. Förutom den briljanta avslutningen så känns det ibland lite temposvagt och i kortaste laget för att man ska vara helt nöjd, dock ska Darren Wharton ha en extra eloge då han får publiken med sig konserten igenom.

Walk on the Water
Home
Every Time We Say Goodbye