Liverecension: Treat – Hell Yeah Rock Club, Linköping 2018-11-24

Med en sprillans ny skiva, Tunguska, i bagaget ger sig Treat ut på en väldigt sällsynt klubbrunda runt om i Sverige. Var är bättre att avsluta den än i en svettig, trång källare i Linköping? För även om det inte är slutsålt ikväll och publiken blir ganska skral ju längre bak i den lilla lokalen man kommer så är det en klassuppvisning i hur en bra publik ska vara längst fram vid kravallstaketet. Sen hjälper det såklart att ett av Sveriges absolut bästa melodiösa band står på scenen och levererar så det står härliga till.

Bandet inleder kvällen med briljanta ”Skies Of Mongolia” från ett av världens kanske bästa comeback-album ”Coup De Grace” och är taggade till tusen från början. Överlag väger setlisten tungt med låtar från bandets tre senaste skivor, tidigare nämnda ”Coup De Grace”, ”Ghost of Graceland” och sprillans nya ”Tunguska”, men Treat är ju ett av de få banden som blivit bättre och bättre ju längre in i karriären de kommer. Så för undertecknad som inte var med under det glada 80-talet och kanske inte har samma nostalgiska band till bandets gamla katalog så gör det mindre att de väljer att lufta fler låtar från de nya skivorna än de gamla. För även om låtar som ”Party All Over”, ”Ready For The Taking” och ”Get You On The Run” inte är mindre än bra på något sätt och gör sitt för att få igång publiken på riktigt, så är nya låtar som ”Roar”, ”Paper Tiger” och ”Progenitors” bara bättre helt enkelt, både live och på skiva.

Läs även:  Liverecension: Treat – Katalin, Uppsala 2018-11-17

Musikaliskt sett finns det inget att klaga på heller denna afton, då bandet som jag nämnde innan är taggat till tusen och verkar genuint glada att få vara här en lördag i november och lira inför den östgötska publiken. Sångaren Robban Ernlund har en sån skön rockfarbror-vibe runt omkring sig att det är svårt att ta spelglädjen som något annat än 100% äkta. Kvällen till ära sjunger han även riktigt bra (även om han får ganska mycket förinspelad hjälp i vissa låtar). När bandet sedan efter avslutande ”Conspiracy” kommer ut på nytt och gör ett ruskigt bra extranummer med ”Progenitors”, ”Build The Love” och fantastiska ”World Of Promises” så är jag extremt glad att jag trotsade höstmörkret och tog mig till Hell Yeah Rock Club denna kväll.

Klassuppvisning, Treat!

01. Skies of Mongolia
02. Nonstop Madness