Liverecension: Död Åt Malmö(festivalen)

Sista dagen på Malmöfestivalen brukar innebära en massa folk vid Gustav Adolfs Torg för att käka din favoriträtt eller testa det du inte hunnit göra ännu. Samt ett fullsatt Stortorget för att se artisten som avslutar festivalen. Men i år för många hårdrockare innebar det en underground endagsfestival utöver dess like i Malmö. Död Åt Malmö(festivalen) annordnades av Club Abraxas på Plan B som nu har nya lokaler och detta var första metalspelningen som hölls där, vilket skulle göra sig påminnt under kvällen.

Liverecension: Död Åt Malmö(festivalen) 1
Bastard Grave

Bastard Grave var först ut på scenen där det redan från början var relativt mycket folk i publiken. Tyvärr var det en del scenstrul med både ljud och bild på ett par låtar under spelningen men när det funkade var detta riktigt tight. De bjöd på en grym old school dödsmetall som köttade på utan kompromisser med mycket energi och bra scennärvaro. Mot slutet uppmanade även bandet publiken att tagga till lite vilket gav en liten energiboost som behövdes då det var lite stelt gungande ibland istället för headbangande. Personligen tyckte jag att Bastard Graves plattan What Lies Beyond var ok men inget direkt jag startar när det vankas dödsmetall här hemma. Men live gjorde de sig betydligt bättre än på skiva i min mening. Det är få band där jag känner att även om deras album inte tilltalat mig så mycket så gör deras live framträdande det. Det ska Bastard Grave ha cred för. I det stora hela bjöd Bastard Grave på grym uppvärming till festivalen där betyget hade varit högre om det inte varit för strulet i början som drog ner på upplevelsen lite. En ok början men grym avslutning helt enkelt.
3/5

Liverecension: Död Åt Malmö(festivalen) 2
Undergang

För er som inte vet vilka Undergang är så är det ett av Danmarks tyngsta dödsmetall band. Deras råa stil för tankarna till Disma, Krypts och Rottrevore, ibland hörs även inslag från sjävlaste Nihilist eller klassisk thrash i musiken. Det är skitigt och så underground döds ska vara. Undergang hade en hel del fans på plats och det var full rulle från början till slut med mycket pondus i deras uppträdande. Allt flöt på spelningen igenom och det var en gedigen konsert Undergang bjöd på. Detta var första gången jag såg bandet live och de gjorde mig inte besviken. Solid hela vägen och fanns inget att klaga på här egentligen. Personligen tyckte jag Bastard Grave hade ett bättre avslut men istället visade Undergang varför de har blivit så populära inom underground scenen med en oehört konsekvent spelning utan skitsnack.
3/5

Liverecension: Död Åt Malmö(festivalen) 3
Deranged

Om de första två banden var lite nyare förmågor inom dödsmetall så var de som skulle upp härnäst riktiga veteraner. Deranged är legendarer i min mening inom genren, när det klassiska svenska dödsmetall soundet skapads och hade sin storhetstid på 90-talet så satsade Deranged på det mest brutala, mer lika band som Cannibal Corpse, Gorgasm och Disgorge än till exempel Entombed, Grave eller Dismember. Ikväll var första gången jag lyckats se dessa herrar live och fy fasen vilket uppträdande. Jag visste att Deranged var tunga men jag blev ändå paff på hur man kan få publiken så jäkla galna, direkt! Det böjds på otaliga moshpits, crowdsurfing och en som besatt Johan Bergström på sång. Aldrig har jag varit på en konsert där det är sångaren som springer ner och startar en moshpit, samtidigt som han sjunger. Även när han föll så fortsatta han sjunga och reste sig som inget hänt. Jäkla kul att uppleva och vilken energi det gav, fanns nog inte en enda i byggnade som inte rycktes med. Även Johan själv blev uppdragen och fick crowdsurfa tillbaka till scenen efter att ha kommit längst back i lokalen. Tyvärr gick strömmen mitt under spelningen och det blev ca en 30 minuters uppehåll innan Deranged kunde sätta fart igen. Man hade kunnat tro att bandet skulle vara lite nere och kanske inte hålla ångan uppe för en andra akt men de manglade på precis som om inget hänt. Sen måste jag ju säga att Rikard Wermén på trummar är en av de bästa vi har i Sverige. Hans fotarbete är över denna planeten ibland. Nej det märktes verkligen att dessa herrar är creame de la creame inom sin genre. Värdklass rakt igenom och även om jag såg Pandemonium där sångaren och gitarristen också håller till så var detta något helt annat som jag inte kunnat förbereda mig inför. Helt klart det bästa jag varit med om i år och bäst under kvällen, även med strömavbrott.
4/5

Liverecension: Död Åt Malmö(festivalen) 4
Vampire

Döds och thrash fanatikerna i Vampire var nästa på tur och de hade helt klart publiken med sig från början. Märkte snabbt att det var en hel del på plats för att se just hur Vampire är live. Vampire är lite som en felande länk mellan döds och trash där man kan dra många paralleller till legendariska Possessed och svenska Repugnant. Visst tusan bjöd de upp på show med, en grym spelning som publiken verkligen uppskattade. Jag själv var lite utmattad efter att ha varit med i alla galna saker Deranged hade för mig så höll mig i bakgrunden här. Jag är inte så inlyssnad på Vampire och de är väl lite för mycket thrash för mitt personliga tycke då jag uppskattar mer brutal döds eller det klassisk svensk a la Entombed soundet. Men det går ju inte att förneka att de hade en stor portion av publiken headbangandes med nävarna uppe spelningen igenom. De gjorde det helt enkelt bra och även om det för mig var det bandet jag såg minst fram emot så lämnade de mig positivt överraskad där jag nu känner att jag behöver ge detta bandet en till chans. Får ge mig själv en hemläxa att lyssna mer på Vampire helt enkelt. Sån tur är så ser jag de redan i oktober igen med At the Gates och Nifelheim.
3/5

Liverecension: Död Åt Malmö(festivalen) 5
Sista bandet jag hade tid att se på grund av förseningarna blev just Vampire. Tyvärr uteblev Blood Incantation för mig då jag hade tid att passa morgonen efter så jag fick helt enkelt bege mig hemåt vid 01 (bor inte i Malmö så tar sin lilla tid hem med). I vilket fall hade jag en väldigt trevlig upplevelse och jag hoppas detta är första av många festivaler med underground musik vi har i Malmö! Club Abraxas har lyckats skapa något vi inte haft i Malmö på en herrans massa år, ett underground metal community där band som kanske inte direkt gör sig hemma på Babel eller KB kan komma och bjuda fansen på ett totalt mörker. Väldigt välbehövt.