Senaste nyheterna från rockvärlden

Liverecension: Focus – Sweden Rock Festival 2018-06-08

Holländska Focus är till skillnad från de stora proggbanden Yes, Jethro Tull Genesis och King Crimson ett band som saknar riktigt vassa låtar. Visst är Hocus Pocus en rolig och flippad låt, men utöver det så finns det väl inte så värst mycket att gå upp i brygga över.

Inför Sweden Rock har jag sträcklyssnat på bandets diskografi, och det var med viss fasa jag föreställde mig hur de skulle klara av att hålla publikens intresse vid liv med sin joddelprogg under hela speltiden. Men en stor del av publiken tycker uppenbarligen att detta är en riktig mysstund, inte minst presentatören Ronny Svensson som står och fotar bandet uppe på scen med ett stort lyckligt flin över hela ansiktet.

Thijs van Leer, som tillsammans med trummisen Pierre van der Linden har tjänstgjort i bandet längst sitter bakom sin orgel och joddlar och jazzar loss, ibland står han och spelar lite tvärflöjt för oss. Med sig har han ett gäng unga och hungriga musiker som försöker få till hårda toner till tvärflöjten. Den unga gitarristen Menno Gootjes är uppenbarligen en begåvad snubbe. Han får till exempel låten Eruption att förvandlas till riktigt tung hårdrock. Men problemet är att det efter en stund börjar bli ganska tradigt.

Och utan någon egentlig frontman vid en mick så kan det bli svårt att nå ut och att hålla publiken vaken. Det måste hända något. Ett band som Triumph som har sin trummis Gil Moore som sångare vet det. De låter övriga medlemmar röra sig på scen och ösa på. Focus har ju inte heller nåra egentliga texter, utan det är mest larviga ramsor och skalövningar. Det är kul en stund. Men – som sagt – inte mer än en stund.

Läs även:  Liverecension: Vixen - Sweden Rock Festival 2018-07-08

Ett tråkigt trumsolo får vi också. Nej, vänta…. Vi får TVÅ trumsolon. Bandet har en timma på sig att spela och de äventyrar en redan svårnavigerad spelning med att peta in TVÅ trumsolon. Det är nästan imponerande i all sin dumhet. Men allt är inte uselt i spelningen, jag måste erkänna att bandet glimtvis lyckas få till något som kan liknas vid sväng.

ÄMNEN

sweden rock festival 2018

X