Liverecension: Crashdïet – Sweden Rock Festival 2018-06-09

Då är det således dags för festivalens sista dag, i år igen. Men egentligen kan man inte ha bett om en bättre inramning med detta fantastiska varma väder som dominerat under dessa dagar, och jag tror inte att någon som samlas vid Sweden Stage såhär vid lunchtid för att bevittna svensk sleaze när den är som bäst är speciellt missnöjd.

För det är kungarna inom just svensk sleaze, Crashdiet, som står för underhållningen denna dryga timme. Bandet har vid närmaste liknelse återuppstått från de döda och lyckats hitta en ersättare till avhoppade sångaren Simon Cruz i den unge Gabriel Keyes. Något som visat sig vara ett lyckdrag då Gabriel sjunger brallorna av nästan varje sångare de haft sen Dave Lepard, och även om hans frontmansskills kanske inte är riktigt där än så tror jag ändå att han har en lysande framtid i bandet.

Ser man till resten av konserten och setlisten så är det egentligen som att tiden stått stilla under de två åren som bandet varit borta från rampljuset, vilket både är bra och dåligt. Setlisten ser ungefär likadan ut som den har gjort tidigare, och även om den består av idel hits så känns det ändå som att Crashdiet hade kunnat lägga i en växel till, nu när det ändå är bandets återkomst till Sweden Rock och de stora sammanhangen på riktigt. De låtar som funkar bäst idag är brottarhiten “Riot In Everyone”, “It’s a Miracle” och “Down With The Dust”, mest för att de är typ så bra som sleaze någonsin kan bli.

Sammanfattat var det på inget sett en dålig spelning, men jag hade nog förväntat mig lite mer av en comeback.

Betyg:

Bäst: “Down With The Dust”