Liverecension: H.E.A.T. – Sweden Rock Festival 2018-06-07

Efter Iron Maidens totala urladdning så har HEAT fått den något otacksamma uppgiften att avsluta fredagen på Sweden Stage, något som egentligen borde avskräcka den mest rutinerade hårdrocksräven. Men Erik Grönwalls och hans mannar är ju inte kända för att ge mindre än 100 % varenda spelning, och när konserten inleds med “Bastard Of Society” så är det så mycket pyro och eld att det märks att de kommer göra allt för att hålla kvar så mycket folk som möjligt i den svala natten.

Den som sett bandet förut vet precis vad jag pratar om när det kommer till energinivån, och Erik Grönwall är som vanligt överallt precis hela tiden, och tar varje chans han får att hoppa ner till publiken och sjunga tillsammans med fansen. Men tyvärr är det just att allt är som vanligt som drar ner spelningen. För även om det alltid är uppfriskande att se ett band med så mycket energi och spelglädje så är det trist att setlisten inte ändrats någonting under de tre spelningarna jag sett med bandet sedan oktober förra året. Det blir liksom en rutinspelning som inte lyfter, och även om pyroteknik och elden gör sitt bästa för att engagera så blir det hela lite avslaget.

Missförstå mig inte, HEAT gör absolut ingen dålig spelning, men det känns bara som att bandet borde våga mer när det ändå gäller en spelning av denna magnitud. De har ju en sån fantastisk låtskatt att det tåls att göra både ett, två eller tre djupdyk utan att någon skulle rynka på näsan. Jag kan inte låta bli att känna mig lite besviken, jag vet ju att HEAT kan så jäkla mycket bättre.

Betyg: [yasr_overall_rating]
Bäst: “Beg, beg, Beg” är fortfarande en av de bästa melodiska hårdrockslåtarna sedan 1989.