Liverecension: Crazy Lixx – Sweden Rock Festival 2018-06-07

72 Shares

Först ut på festivalens andra dag (första ordentliga) är Malmö-baserade sleazerockarna i Crazy Lixx. Att vara första bandet ut på någon av festivalens första dagar brukar ofta vara en tuff uppgift där man ska lyckas få igång en publik som till 99% procent består utav trötta och bakfulla människor. Det kan också vara en bra tidpunkt då det helt enkelt inte spelar några andra band under tiden som man kan välja att se, vilket gör att alla de besökare som orkat masa sig upp ur tälten samlas framför 4Sound Stage.

Crazy Lixx har funnits i dryga 15 år och det märks att bandet har en stor rutin när det kommer till sådana här spelningar. Sångaren Danny Rexon sköter frontmanjobbet med bravur och även de hyfsat nya gitarristerna Christoffer Olsson och Jens Lundgren har vuxit in i bandet bra. Låtar som “Children of The Cross” och “Rock and a Hard Place” från bandets i särklass bästa skiva “New Religion” hör till konsertens absoluta höjdpunkter och i de låtarna bevisar Crazy Lixx att det finns en anledning till att de har lyckats behålla en relativ popularitet genom åren.

Tyvärr så kommer inte de resterande låtarna upp i samma klass som guldkornen ifrån “New Religion”, vilket gör att konserten haltar och inte inte når upp till de höjder som den hade kunnat nå. Kanske hade bandet kunnat rätta till det om de hade fått längre speltid och då kunnat stuva om lite i setlisten. Nu stannar det tyvärr vid betyget godkänt, även om avslutande “21 til’ I Die” är så bra att det blir godkänt med ett plus i kanten.

Betyg:

Bäst: “Rock and A Hard Place”