Liverecension: Cyhra Sweden Rock Festival 2018-06-06

Mitt Sweden Rock 2018 startar med bandet Cyhra. Vädret är på sitt allra bästa humör vilket betyder att solen inte är sådär stekande het som den kan vara i Norje denna tid av året. Solen skiner men det blåser vindar samtidigt som gör det hela oerhört behagligt. Bandet Cyhra är en konstellation som såg dagens ljus förra året och det är bland annat Jesper Strömblad (gitarr) som tidigare var med i In Flames och Amaranthes förre sångare Joakim ”Jake E” Lundberg som medverkar i denna supergrupp. Peter Iwers som tidigare spelade bas i In Flames var med och bildade bandet men han har lämnat bandet och denna kväll på Sweden Rock uppträder bandet som en kvartett utan basist.

Det som är lite roligt i sammanhanget är att jag innan spelningen med Cyhra pratat med Daniel och Rikard från bandet Civil War och där halkade vi bland annat in på det faktum att det funkar alldeles utmärkt att inte ha någon basist på scen. Detsamma gäller enligt mig bandet Cyhra där man inte ens tänker på att det saknas en basist. Bandet öppnar på ett snyggt sätt genom att Joakim sjunger själv utan musik. Därefter så smyger de in trummor och gitarr. Konserten i sig är helt klart en bra start på min festival 2018 och jag kommer definitivt att följa detta band i framtiden.

Joakim påpekar under konsertens gång att det här är sjunde gången han spelar på Sweden Rock och det märks att rutin finns i massor. I låten ”Closure” når spelningen sin topp och inte ens ett trumsolo kan få mig att rynka på näsan denna onsdagseftermiddag/kväll. Cyhra levererar och härmed är Sweden Rock Festival 2018 öppnad.

Vilka: Cyhra
Var: Sweden Stage, Sweden Rock Festival
När: 2018-06-06