Liverecension: Gutter Instinct + Grift + Svederna, Plan B, Malmö 2018-05-18

84 Shares

Club Abraxas har funnits ett tag i Malmö nu och gör med sina spelningar med de mer okända akterna inom undergroundscenen otroligt stor nytta för att skapa ett community som jag inte riktigt känt funnits här nere på åratal. Sen flytten till Plan B har de dessutom fått ett fäste som är perfekt för denna typ av musik.

Det är i en källare, det är mörkt, Åbro burkölen köps genom tokens och det är rent allmänt en tät lokal med kanske inte det bästa ljudet och det är rätt slitet. Men det är just det som gör att det är så rätt att ha en sådan lokal för då blir stämningen mer kompakt när musiken väl drar igång och hela känslan av att det är undergroundmusik som spelas här får mer liv.

Lägg därtill in deras uteplats som är ett inhägnat område där det finns många goa hårdrockare en fin kväll som denna som drickar ett par bärs innan spelningen drar igång så har du ett bra recept för metalheads. Denna kväll var det tre band som spelar olika typer av black metal.

Gutter Instinct
Gutter Instinct stod för supporten där de köttar på med en death/black mix som drar lika stor inspiration från Grave som de gör från Marduk. Det börjar lite segt kan jag tycka men efter ett par låtar känns de mer bekväma på scenen och börjar få med sig publiken. Det var lite små missar med bland annat gitarrstrul, sången kom aldrig riktigt fram live och överlag kändes de lite anonyma på scen men de gjorde sitt jobb som support där det kom in mer och mer publik, även om det var långt ifrån välfyllt under Gutter Instinct, som gillade det dom hörde.

Intressant val av Gutter Instinct att nästan enbart spela låtar från sin kommande platta Heirs of Sisyphus som släpps den 8 juni via Pulverised Records. På ett sätt kanske de borde haft mer än två låtar från sin fina 2016 release Age of the Fanatics då det var helt klart när “Death Cult” och “Age of the Fanatics” låtarna drog igång som publiken drogs med för de kände igen sig med det materialet. Rätt vågat att köra det mesta från nya plattan men det var som sagt helt ok ändå och de var en solid uppvärming till Grift och Svederna. Stark tvåa som är nära en trea.

Gutter Instinct setlist:
Uncreation
Shock Doctrine
Zenon
Death Cult
Age of the Fanatics
Satan Within

Betyg: 2/5

Grift
Grift kommer sedan på med sin atmosfäriska svarta metal där Erik Gärdefors är något av ett geni inom genren. Det märks tydligt att det var på grund av denna herre och sitt liveband som den största skaran tagit sig hit för, för nu var det betydligt mer publik i sikte.

Grift bjöd på en repertoar från nästintill alla deras plattor, inklusive “Skarprättaren” som de hade med på sin split med Saiva och “Källan” som är tagen från deras split med Drudkh. Tvärtemot de andra akterna för kvällen så spelade Grift faktiskt inget alls från deras nya EP “Vilsna andars boning” men med tanke på att jag till min förvåning fick höra just mina två favoritlåtar så kan det kvitta. Det var örongodis för alla fans av atmosfärisk black metal och Grift visade var skåpet ska stå.

Det var ett grymt tryck från publiken spelningen igenom, ingen verkade vara stilla utan de var som i trans när de headbangade och vissa även blundade för att leva in sig mer i musiken. Grifts sätt att utrycka sig genom musiken och fånga olika känslor om människan är rätt häpnadsväckande och det märktes denna kvällen att många kände detsamma. Jag har varit på ett par konserter på Plan B nu och jag kan nog även tycka att ljudet under denna spelningen var extra bra, inget alls att anmärka på.

Erik och Grift har framtiden framför sig och jag hoppas ni som läser detta får chansen att se honom live med fullt band då det tillfället inte ges alltför ofta.

Grift setlist:
Skarprättaren
Den stora tystnaden
Aftonlandet
Källan
Utdöingsbygd
Svältorna
Undergörare

Svederna

Tyvärr så gick det en del folk ut efter Grifts spelning men Svederna, herregud, ja jäklar vilken energi de hade!

Det tog inte många låtar innan alla var inne i lokalen igen för att uppleva denna explosion av energi som släpptes lös. Det var vid flera tillfällen jag trodde att sångaren Jonatan Holmberg (även kallad Primathor) skulle mosha ner sina bandmedlemmar från scenen för han var som besatt på scenen. Personligen var min erfarenhet av Svederna begränsad och jag hade bara hört deras senaste alster Svedjeland ett par gånger under veckan men de framförde det mesta ur sin setlist från just det albumet så jag fick känna igen mig en del ändå.

De manglar på i hissnande takt spelningen igenom och det är svårt att inte dras med när en av mina personliga favoriter “Brända Jordens Taktik” går igång halvägs in. De håller tempot uppe hela spelningen igenom och när “Dö i Tid” avslutas är man helt matt. Svederna gjorde det bra och jag tror de lyckats få med sig en hel del fans efter denna spelningen med sin råa svenska black metal som fick hela Plan B att gå loss.

Helt klart en överraskning för mig och avslutade konserten på ett bra sätt, passande musik till lokalen för de behöver en kompakt lokal för att få ut allt av sin show i mitt tycke.

Ser fram emot att se mer av Svederna i framtiden, intressant att se om de kan utvecklas till en av de större pjäserna inom svenska black metal scenen med tiden. De verkar helt klart ha det i sig.

Svederna setlist: