Senaste nyheterna från rockvärlden

Liverecension: Avatar – Fryshuset Klubben 2018-04-06

Avatar, Fryshuset Klubben, 6 april

Redan när man kommit innanför dörrarna på Klubben kan man ana att det här kommer att bli en show utöver det vanliga. Foajén har karnival/cirkustema där bland annat kan snurra The wheel of death eller se konungens galleri. Cirkustemat är även återkommande i andra akten Hellzapoppin. Vilket band har ens en freakshow som ”förband”?

Men först ut på scenen är, som för att kompensera en hel grupp performers, enmansorkestern Ol’ Kerry McGee. Det är ett bra förstanummer som ger en lugn och skön kickoff på kvällen, klockan är ju trots allt bara kring 19. Vi bjuds på fem låtar som artisten kompar fullständigt själv med få undantag.

Hellzapoppin, som jag nosade vid tidigare, är näst på tur. Det strular lite med inledningen men det är snabbt förlåtet då det är en… ja, energisk och säregen show vi bjuds på. Folk som dedikerar sina liv till att göra sjuka och farliga saker för underhållnings skull. Och underhållande är det, men ibland så extremt att undertecknad tittar bort, orolig över att mannen med motorsågsklingan i käften ska tappa koncentrationen.

I högtalarna precis innan det är dags för Avatar hörs ”kungens radiokanal”. Sedan drar introspåret Glory To Our King från Avatar Country igång varpå ridån förstås faller. Andregitarrist och basist går ner i urverkstakt. Sen hissas tronen med gitarristen, även känd som kungen, upp och Legend of the King kan börja. Sångaren gör entré strax därpå. Snygg klädsel och rekvisita, väldigt teatraliskt. Tekniska problem med leadmicken, men till Paint Me Red låter mickvolymen bra.

Tiden går fort när man har roligt, och första timmen av konserten flyger förbi i racerfart. Kanske för att personliga favoriterna Let It Burn och Bloody Angel spelas i början. Helhetsmässigt är det här en genomtänkt, skojfrisk show med riktigt bra framförd musik. Avatar visar att de även är performers uti fingertopparna. Trummisen John rör sig robotliknande under delar av spelningen, vilket är extra effektfullt när sångaren dirigerar honom som en marionettdocka som hintar om att låten Puppet Show är näst på tur. Johannes klär sig vid ett tillfälle som en schaman och susar omkring under Raven Wine.

Läs även:  Liverecension: Rock City Stockholm Dag 2 2018-04-28

Spelningen på Klubben sålde aldrig slut, men på golvplan är det packat med människor. Uppe på läktaren betydligt tunnare. Mest fart var det på besökarna på nedre plan, men mot slutet såg man även en och annan headbanga uppe på läktarna, även om folkmassan kombinerad inte kunde spegla bandets energi. Det görs goda försök dock, och publikresponsen upplevde jag som mycket bra!

Mot slutet spelas Avatar Country där det lilla krut som sparats läggs på bland annat regnbågsspotlights och såpbubblor. Ordentligt jubel från publiken efteråt. Sen följer ett lite väl långt tacktal med avslutande spåret Hail The Apocalypse. Vilket ös rätt låt kan frammana. Folk på läktarna är till och med med i leken.

För mig är det självklart att Avatar som visat så här mycket skicklighet och engagemang ska köra ett extranummer, men icke. Inte verkar publiken sugen på att klappa in dem heller, majoriteten rör sig ut mot dörrarna så snart siste man traskat ner från scenen. Med tio minuter kvar av speltiden hade dem hunnit med det. Annars har jag inget negativt att säga, lite små skavanker som inte är värda att nämna, för det här är banne mig en av de bättre spelningar jag varit på! 4/5 blir det därför i betyg.

Glory To Our King
Legend of the King
Let It Burn