Liverecension: Triple Thrash Treat – Garaget, Strängnäs 2018-02-05

När turnépaketet Triple Thrash Treat (Reignsaw, Ice Age och F.K.Ü.) kom hit till krokarna var det ett givet besök. Garaget i Strängnäs är en fin liten klubb inklämd i en industrilokal. Faktum är att man frågar sig var man hamnat när man kliver in genom ytterdörren och rakt in i ett lager men skenet bedrar. En av arrangörerna berättade för mig att banden såg ut som fågelholkar och undrade var de hamnat när när de kom in. Innanför nästa dörr finns dock en fin liten lokal med både bar och scen. Vi var inte många, runt 50 personer kanske, som hittat hit denna snöiga och svinkalla lördagskväll i februari men vi som faktiskt var där fick en rejäl dos av thrash.

Först ut är Reignsaw med den maskbeklädde fiktiva figuren Sgt. Reginald J. Sawyer vid sångmicken. Iklädd militärkläder gör han just inget annat än sjunger. Mellan låtarna står han i en ledigaposé och tittar ut över publiken medan basisten Berget Bergman sköter allt mellansnack. På förhand kan det låta lite halvfånigt men det funkar faktiskt ypperligt när man väl är på plats och upplever det. Hur låter det då? Jag vill beskriva det som en modern variant av Bay Areathrash som funkar riktigt bra. Den fåtaliga publiken är hyfsat med på noterna under de 45 minuter som bandet spelar och ljudet är alldeles lagom högt i den lilla lokalen.

Läs även:  Liverecension: Jeff Lynne's ELO - Ericsson Globe, Stockholm 2018-09-12

Band nummer två är det återförenade och hyfsat hypade Ice Age från Göteborg. De beskrivs som Sveriges första kvinnliga thrashband och har nu äntligen så där 30 år efter första demon lyckats släppa sitt debutalbum. De spelar en typ av thrash som för tankarna till Megadeth och sångerskan Sabrina Kihlstrands röst passar perfekt till musiken.

Sist ut är F.K.Ü. vilka för mig på förhand var höjdpunkten för kvällen. De förhoppningarna infriades direkt då de bjöd på en riktigt bra spelning och var ordentligt på hugget trots den lilla publikskaran. Man kan inte annat än imponeras av band som säkert ägnat en timme åt att sminka sig innan konserten och sedan går ut och ger allt inför en så pass liten publik. Stor respekt för det. Att de spelade min favoritlåt 112 Ocean Avenue gjorde det inte sämre direkt. Det är något med deras skräckfilmsinfluerade thrash som tilltalar mig ordentligt och att sångaren har en riktigt bra röst är ett stort plus i kanten.

Summa summarum så var det en trevlig kväll med en rejäl dos kvalitativ thrash levererad av tre band som verkligen gav järnet trots att publiken inte var stor.

BETYG
  • REIGNSAW