Senaste nyheterna från rockvärlden

Liverecension: Geoff Tate, Frimis salonger Örebro 2018-01-26

Jag har varit skeptisk till Geoff Tate under några år nu. Dels för att han inte levererat så värst bra med bandet Operation:Mindcrime på platta och dessutom så har känslan varit att Geoff precis som många andra inom hårdrocken tappat en hel del av sitt sångregister. Jag kan säga att båda mina undringar faller denna kväll i Örebro. För det första så spelas en låt från de tre plattorna med Operation:Mindcrime och det är ”The Fight” som funkar fantastiskt bra i den akustiska version som den framförs.

När det gäller rösten så märks det redan i andra låten ”Another Rainy Night (Without You)” att det kommer att hålla alldeles utmärkt detta. Då har man redan betat av ”Walk In The Shadows” som öppningslåt denna kväll och Geoff visar redan från början att han är på ett strålande humör. Att han dessutom är en fantastisk historieberättare får publiken som uppgår till (svårt att säga) mellan 2-300 personer. En historia vi får till livs är när Queensrÿche ska åka till Nashville för att spela in plattan ”Hear In The Now Frontier”. Att bandet ska spela in platta i detta countryns mecka väcker en del tvivel hos Geoff minst sagt. Han berättar att han äter sin frukost på Pancake Pantry och att han där sitter och bara stirrar på alla världsstjärnor inom countrymusiken som också äter där. Bland annat sitter han vid bordet bredvid Johnny Cash och han ångrar än idag att han inte gick fram och pratade med denne legend. När denna anekdot är berättad får vi ”Chasing Blue Sky” från nämnda platta och det framgår mer och mer att det här med akustiska spelningar inte är så tokigt.

Geoff berättar om sin mamma som på 60-talet tar med honom till sin arbetsplats som är ett mentalsjukhus. Vi får till livs storyn när han berättar om denna episod för Chris De Garmo 1993. Det är mitt under inspelningen av ”The Promised Land” och Chris berättar samma kväll om sin pappa som aldrig var riktigt närvarande. Detta samtal leder fram till att Chris dagen efter kommer med en helt nyskriven låt som heter ”Out Of Mind”. Geoff berättar vidare om att han är oerhört fascinerad men frustrerad över att svenska chaufförer håller sig till hastighetsbegränsningarna. En av kvällens roligaste historier är när han berättar om sin agent som ringde att han hade bokat in en spelning i Lima. Geoff som besökt 63 länder blev eld och lågor över att äntligen få åka till Peru som då skulle bli land nummer 64. När agenten till slut fick tyst på Geoff så visade det sig att spelningen skulle äga rum i Lima, Ohio.

Läs även:  Liverecension: Axel Rudi Pell - Fryshuset Klubben 2018-05-13

Mellan dessa anekdoter blir vi bjudna på en del rätt så fantastisk musik också. ”Jet City Woman” funkar alltid och kvällens version av ”Silent Lucidity” skickar rysningar genom hela min kropp. ”Take Hold Of The Flame” framförs utan problem och vi får berättat för oss att ”Lady Wore Black” var den första låt Queensrÿche skrev. Geoff berättar också om sin far som var soldat i amerikanska armen under både Koreakriget och kriget i Vietnam. Det är om honom plattan ”American Soldier” handlar om och denna kväll får vi höra ”Hundred Mile Stare” från denna platta.

När spelningen pågått i en och en halv timme så nämner Geoff att han har fem minnen från 80-talet och ett av dessa är när man 1987 är i Amsterdam efter att ha spelat in plattan ”Operation:Mindcrime”. När dessa ord sagts så kommer ett avgrundsvrål likt det som 7650 personer frambringade i Leksand den 30 mars 2013 när Tobias Forsberg styrde in 3-1 mot Rögle och man avancerade till SHL. Storyn han berättar är den att plattan som numera räknas av många som den bästa platta som släppts inte alls sålde bra till en början. Försäljningen låg på samma nivåer som föregångaren ”Rage For Order” och skivbolaget skickade ut bandet som förband till Def Leppard i Usa och Metallica i både Usa och Europa. Detta resulterade i att plattan inte sålde ett skit i alla fall. Bolaget tyckte att bandet skulle spela in en ny platta och under inspelningen av ”Empire” hör plötsligt en av cheferna på MTV av sig och säger att han är överförtjust i ”Operation:Mindcrime”. Han vill att bandet ska spela in en video och det gör man på ett kick. När videon börjar snurra på MTV då börjar det hända saker och första veckan säljer plattan 500.000 ex för att efter två veckor ha sålts i över en miljon exemplar. Geoff säger att hade det inte varit för MTV’s påverkan av människor så hade han inte stått i Örebro denna fredagskväll och spelat ”I Don’t Believe In Love”. Denna tillsammans med ”Eyes Of A Stranger” är de låtar vi får till livs från mästerverket.

Som helhet så håller Geoff Tate ihop sin röst och bandet han har med sig sprudlar av spelglädje. Det blir en kväll fylld med historier, anekdoter och massor med fantastisk musik. Det är nära att jag skickar in det högsta betyget på denna spelning och hade jag fått ”Best I Can” och ”The Needle Lies” så hade fullpoängaren varit ett faktum.

Vad: Geoff Tate
Var: Frimis salonger, Örebro
När: 2018-01-26