Liverecension: Danko Jones – Liljan, Borlänge 2017-12-08

Liljan i Borlänge är en riktigt bra konsertlokal som jag påpekat tidigare. Denna gång när jag tar mig dit har jag sällskap som gör att kvällen förgylls en aning redan på förhand. Bandet vi ska se heter Danko Jones och under konsertens gång så tänker jag att satan vilken energi de besitter. Jag funderar gång på gång om månne sångaren och gitarristen Danko Jones själv går runt och bär på någon bokstavskombination som gör att energin finns där hela tiden.

Förband denna kväll är svenska Skraeckoedlan och deras 70-talsgung är ett alldeles utmärkt sätt att få igång publiken. Tung musik med låtar sjungna på svenska står på repertoaren och trots att jag själv inte är speciellt förtjust i hårdrock som framförs på vårat modersmål så funkar det hur bra som helst denna fredagskväll i Borlänge. Att Danko Jones själv är förtjust i förbandet klargör han under sitt eget uppträdande. Mellansnacket funkar och jag känner att jag drar på smilbanden både en och två gånger. Bland annat när han påpekar att i rummet bredvid spelar de minsann discomusik som ingen inne i konsertlokalen tycker om. En del fula ord yppas men samtidigt är det sagt med väldigt mycket glimten i ögat.

Läs även:  One Desire kvällens höjdpunkt på Frontiers Rock Sweden

Låtarna då? På en och en halv timme så levereras låt efter låt efter låt i ett furiöst tempo. ”First Date” funkar alldeles utmärkt. ”Legs” sitter som den berömda handen i handsken. ”Full Of Regret” och ”Wild Cat” avlossas från höften och när bandet bjuder på två Misfitscovers som extranummer så höjs det ytterligare en nivå. För egen del så är det dock de två fantastiska ”I Think Bad Thoughts” och ”Had Enough” som gör att den berömda luftgitarren bara dyker upp helt utan vidare. Danko Jones gör en riktigt bra spelning på Liljan i Borlänge denna fredagskväll i december månad och för mig får de gärna återkomma även nästa år.

Danko Jones på Liljan i Borlänge 2017-12-08