Liverecension: Pretty Maids – Fryshuset Klubben 2017-12-09

Danska Pretty Maids mest klassiska och enligt många bästa skiva ”Future World” fyller i år 30 år och detta firas med fem exklusiva spelningar där hela skivan bränns av. En av dessa spelningar var i Stockholm och på förhand kändes det som att det skulle bli en fantastisk kväll. Mycket beroende på att denna platta är en av de skivor jag har lyssnat absolut mest på genom åren. Med facit i hand så här timmarna efter spelningen är det bara att konstatera att så blev det också.

Förband för kvällen var svenska Coldspell som hunnit släppa fyra plattor vid det här laget varav den senaste kom tidigare i år. De gjorde en mer än väl godkänd insats och de lyckades faktiskt få med sig stora delar av den under deras spelning växande publiken. I låten ”Call of the Wild” från årets släpp har de fått till en riktig kanonlåt. Den fungerar även alldeles ypperligt live visade det sig ikväll.

Redan i det välbekanta introt till ”Future World” kom gåshuden och den höll sig kvar under resten av kvällen. Att få se och höra ett Pretty Maids som var på ett fantastiskt spelhumör framföra hela skivan var en ynnest. Publiken var med på noterna direkt och man såg på Ronnie Atkins och övriga medlemmar i bandet att de hade riktigt roligt under kvällen. De skämtade både med varandra och publiken. ”Yellow Rain” presenterades t.ex. som en låt de skrev om ”golden showers” eftersom skivbolaget ville ha en låt om sex. Som de flesta nog vet handlar låten egentligen om Vietnamkriget. Tiden går fort när man har roligt och alldeles för snabbt var de nio låtarna från skivan genomgångna. ”Future World” är en skiva där det inte finns en dålig sekund så samtliga låtar var bäst ikväll. Ingen nämnd ingen glömd. Efter ”Future World” spelade de lite blandade låtar från karriären där t.ex. ”Kingmaker” och ”Little Drops of Heaven” sticker ut som bäst av de nyare låtarna. ”Kingmaker” gör sig väldigt bra live och fungerar utmärkt för att få publiken att vråla med i refrängen. Givetvis spelades även klassiker som ”Red, Hot and Heavy” och ”Back to Back” innan kvällen avslutades med hög allsång i julsången ”A Merry Jingle”.

Det enda negativa man skulle kunna säga är att under inledningen av konserten var det lite strul med ljudet så Ronnie hördes knappt då och då men det rättades till rätt snabbt. För övrigt är det egentligen otroligt att hans röst fortfarande håller så pass bra som den gör efter drygt 35 år av sjungande i den sångstilen han har.

Läs även:  One Desire kvällens höjdpunkt på Frontiers Rock Sweden

Konsertåret 2017 avslutades (för egen del i alla fall) på den absoluta toppen och jag tror att samtliga som var där gick hem med ett stort leende på läpparna efter att ha bevittnat denna grymma spelning.

Pretty Maids – Fryshuset Klubben 2017-12-09

Future World
We Came to Rock