Liverecension: Wildness, Harry B James, 2017-12-08

7 Shares

Den 24 november släppte Wildness deras självbetitlade debutalbum, något som nu firas med releasefest på Harry B James. Lokalen är inte proppfull, men välfylld av folk i blandade åldrar. Det är dock ingen under 20 som kommer in, trots att försök görs. Besökarna verkar entusiastiska inför kvällen, man ser lite spontandans och hör stoj här och var i lokalen. I överlag råder en go stämning. Röken ligger som en tjock dimma över scenområdet och det blir mer och mer tryck runt scenen ju närmare klockan närmar sig 00.17, som också är klockslaget då bandet äntrar scenen.

Bandet gör en energisprakande scenentré och inleder spelningen med Falling Down. Jag imponeras över hur bra ljudkvalitén är, även om ljudnivån är lite väl hög. Publiken är i första halvan av spelningen rätt passiv, men bandet och särskilt frontmannen vet bot på det och gör outtröttliga försök till att fånga in publiken. Belöningen kommer mot andra halvan av spelningen när allsången verkligen tar fart och folk i första raden får vara med och lyfta fram stämningen. Det ges väldigt mycket utrymme för allsång, något som kunde gått illa i och med att alla låtar är debutlåtar, men många hakar ändå på vid varje tillfälle som ges.

Bitvis är det lite rundgång och man hör dåligt från leadmicken, men det hela maskeras med professionalitet. Bandmedlemmarna strålar av lycka under hela konserten. Det märks verkligen att de njuter av att spela live. Musiken tycker jag även avnjuts bäst live (där synthen som jag inte är överförtjust i blir nedtonad). Det är högt tempo i alla låtar. Bra val att skippa dammiga ballader. Backup vocals sitter perfekt, för att inte tala om sångaren Gabriel Lindmarks egna pipa. Synd att han inte hörs så starkt i och med tekniska problem.

Publikenergin upplevde jag var som starkast under War Inside My Head och Collide. Trots att stämningen bland åhörarna blir bättre mot andra halvan av spelningen så är det också glest framför scenen under de sista låtarna. Till extranumret är det dock fullt igen och stämningen är på topp.

De tekniska problemen sänker tyvärr betyget på spelningen från en 4:a till en 3:a. Jag hade velat höra mer av Gabriels röst, men med lågt mickljud och för mycket fokus på allsång kom inte framträdandet till sin rätt. Med lite fler livespelningar bakom sig kommer de här herrarna ha potential till att bli riktigt stora. Shadowland pratas det mycket om innan och under spelningen bland åhörarna, så det är tydligt att den låten är en av de mest omtyckta. Personligen tyckte jag att bästa låtframförandet var Alibi, som lustigt nog är den låt jag tyckt minst om under genomlyssningen av skivan. Synthen var nedtonad, kraften i låten gick verkligen ut och låten fick en helt ny dräkt helt enkelt. Svinbra!

Som helhet levererar Wildness en skickligt komponerad spelning och releasefesten når sin höjdpunkt när bandet spelar Talisman’s I’ll Be Waiting som extranummer.