Liverecension: Dirkschneider – Lokomotivet, Eskilstuna 171121

68 Shares

Då och då händer det att ett relativt stort och välkänt band hittar till oss i Eskilstuna. Denna kalla vinterkväll var det Dirkschneider som kom på besök om med sig hade han det gamla brittiska kultbandet Raven.

Raven är ett band som har funnits för evigt men jag har ändå ingen större koll på dem. De hade den otacksamma uppgiften att börja spela inför en mer eller mindre öde lokal men de gjorde allt de kunde för att få med sig den lilla publikskaran som faktiskt var på plats. Det fylldes dock på ju längre in i spelningen vi kom och mot slutet var det rätt så mycket publik på plats. Bandet gav järnet och var på allmänt bra humör och skämtade med publiken. Den enda låt jag på rak arm kan säga att jag känner igen med Raven är “All for One” och den spelade de redan som tredje låt.

Under den timme de spelade blandade de friskt mellan låtar från de tidiga plattorna och den senaste som kom för snart två år sedan. De klämde även in en kortare snutt av “It’s a Long Way to the Top (If You Wanna Rock’n’Roll) som en hylling till nyligen bortgångne Malcolm Young. En liten snutt av Black Sabbaths “Symptom of the Universe” klämdes också in. De gjorde en klart godkänd insats inför en publik som till stora delar förmodligen aldrig ens hört talas om dem tidigare.

När det var dags för Dirkschneider att äntra scenen hade det fyllts på rejält med publik men det var långt ifrån utsålt. Då jag redan sett dem två gånger på drygt ett år var det för mig helt fantastiskt att de ändrat om så fullständigt i setlisten den här gången. Det mesta av den gamla skåpmaten man sett och hört så många gånger genom åren var bortplockad. Jag kan dock förstå att om man såg dem för första gången så blev man besviken för alla uteblivna klassiker. På förhand kändes det som ett djärvt drag att öppna med “The Beast Inside” från den ofta förbisedda plattan “Death Row” men de tvivlen blåstes bort direkt. Redan från första sekunden hade de en otroligt snygg ljusshow och att gitarristerna hade identiska gitarrer var ett stort visuellt plus.

För mig kom höjdpunkten i konserten relativt tidigt då “Another Second to Be” är en av Accepts bästa låtar genom tiderna. En låt som i princip aldrig framförts live förrän på den här turnén. Andra höjdare var “Aiming High”, “Objection Overruled”, “Russian Roulette” och “Protectors of Terror”. Udo sjunger mer eller mindre som i fornstora dagar och det är egentligen otroligt att hans röst håller så bra ännu efter alla år av idogt turnerande. Jag måste även nämna Sven Dirkschneider, Udos son, som är en fantastiskt duktig trummis.

Som helhet var det en väldigt bra spelning med ett band som inte gör några misstag. Det enda negativa är att allt känns välidgt inövat och det lämnas inte mycket utrymme för någon spontanitet. Till det negativa kan även den som vanligt träaktiga Eskilstunapubliken räknas. Det här måste ha varit en av de mest zombieliknande publikskaror herr Dirkschneider någonsin har uppträtt inför.

1. The Beast Inside
  2. Aiming High
  3. Bulletproof