Liverecension – Hammerfall, Katalin Uppsala 2017-11-02

Hammerfall är ute på en liten turné med klubbspelningar i Sverige och premiären var inför ett, trots att det var en torsdag, fullsatt Katalin i Uppsala. Med sig har de Astral Doors som jag tyvärr lyckades missa inledningen av pga oklara uppgifter om när det egentligen skulle börja. Det jag såg av Astral Doors var dock bra men jag avstår från att recensera dem då jag inte såg det från början.

”Hector’s Hymn” är en klockren öppningslåt på en Hammerfallshow och de visade direkt att de var på hugget och man fick en känsla av att det här blir en bra kväll. Som låt två spelade de ”Riders of the Storm” och jag börjar tänka att jaha nu blir det samma setlist som de spelade i Falun i augusti. Detta sprack dock redan i låt tre då en blytung version av ”Bring It” revs av. Därefter är stora delar av låtmaterialet samma som i Falun fast några ändringar blir det. Låtar som ”Crimson Thunder”, ”The Sacred Vow” och ”Punish and Enslave” kom som överraskningar för undertecknad.

Joacim och Oscar var på strålande humör och bjöd på sig själva inför en publik som var på tårna redan från första riffet. Det märks att de får en helt annan kontakt med publiken vid spelningar på så pass små ställen som Katalin och att de verkligen tyckte om det själva. Något som dock förvånar mig varje gång jag är på konsert är att det alltid är några som redan efter ett par låtar börjar skrika efter i det här fallet ”Hearts on Fire” eller om man är på en Iron Maiden konsert ”Run to the Hills”. Varför gör man det? Dels är det ju låtar som de flesta hört till leda, hur bra de än är, och dels vet man ju nästan med säkerhet att de kommer att dyka upp. Att Hammerfall inte skulle avsluta med ”hearts on Fire” finns ju inte på kartan.

Efter tjugo år i branschen är Hammerfall 2017 en väloljad maskin och ett otroligt tight liveband. Något som även måste nämnas är ljudet som, precis som i Falun, var något av det bästa jag upplevt på en liveshow. Med ett band som strålar av spelglädje och en publik som är med på noterna kan det inte bli annat än högsta betyg.

Setlist
Hector’s Hymn
Riders of the Storm