Liverecension: Rocktoberfest – Annexet, Stockholm 2017-10-27

Höstmörkret ligger allt mer som ett täcke över landet och vad passar då bättre för att dämpa ångesten än att skölja ner den med mängder av öl och bra hårdrock? Rocktoberfest är precis som namnet antyder ett försök att kombinera fenomenen oktoberfest och hårdrockskonsert, något som funkar bättre än vad man först tror, för kombinationen bärs och hårdrock är ju trots allt en kombination som är lika gjuten som att Bayern München vinner Bundesliga. De band som agerar publikmagneter denna afton är The Quireboys, Evergrey och inte minst återvändande H.E.A.T. De förstnämnda är också de som är först ut för undertecknad denna afton.

De som har sett The Quireboys innan vet att det är ett band som alltid levererar, oavsett om det är inför en stor festivalpublik eller som denna kväll ett tämligen tomt Annexet. Bandets skitiga rock n roll har en förmåga att värma även det mest hårdfrusna metalhjärta och snart har engelsmännen de flesta på fötter och dansandes. Tyvärr blir inte spelning lika bra som den hade kunnat bli om bandet hade fått en längre speltid. Nu ratar bandet av någon konstig anledning bort dess största hits “I Don’t Love You Anymore” och partystänkaren “Sex Party” för både en och två intetsägande bluesfadäser från bandets nya skiva “White Trash Blues”.

Nästa band ut på scen är svenska Evergrey från Göteborg. Här tycker jag att man har gjort en liten miss i schemat då bandets nedstämda och sorgsna Bandit Rock-metal blåser bort alla spår utav den partystämning som Quireboys byggt upp. Kanske hade kvällen mått bra av att byta plats på sagda akter. Här ska dock inte klankas ner för mycket på Evergrey. Bandet är extremt kompetent och sångaren Tom Englund har en pipa som de flesta andra inom samma genre måste vara gröna av avund för. Men kvällens spelning lyfter aldrig riktigt, utan står och maler i startgroparna. Kanske kan detta bero på att bandet precis haft ett uppehåll efter en lång turné, som ofta gör att man inte alltid är helt 100 första giget efter. Men kvällens spelning blir ändå ett antiklimax och det märks att publiken blir mer avslagen efter bandets spelning än vad den var innan.

Men om kvällen såhär innan headliner-aktens spelning känns lite avslagen, så har Rocktoberfest verkligen lyckats med att boka rätt headliner. För finns det något band som klarar av att göra partystämning av nästan vad som helst så är det H.E.A.T. Som nämnt innan så har bandet precis gjort comeback efter ett två års uppehåll något som också märks. Första låten “Bastard Of Society” sparkar igång konserten på ett fenomenalt sätt och efterföljande “Emergency” och “Mannequin Show” gör ingenting för att ändra på det. Setlisten ikväll består av nästan hela nya skivan “Into The Great Unknown” och något som slår mig är hur väldigt bra samtliga av de nya låtarna funkar live, det ger dem en helt ny dimension som tvättar bort den kanske lite för “poppiga” sidan som finns med på studioalbumet.

Sångaren Erik Grönwall är i högform ikväll och man ser på honom mer än någon annan hur pass mycket han har saknat att stå på scenen och få publiken att äta ur sin hand, något som han är en mästare på. Kanske så hade undertecknad velat haft lite mer spår från några av de fyra tidigare skivorna, kanske speciellt från bandets första skiva, som jag alltid tycker är nästan kriminellt underrepresenterad i livesammanhang. Men det gör ingenting ikväll, för när urstarka “It’s All About Tonight”, “Inferno” och “Living On The Run”spelas så visar H.E.A.T att de är tillbaka och det med besked!

Betyg på hela kvällen: [yasr_overall_rating]
The Quireboys: 3/5
Evergrey: 2/5