Liverecension: Electric Boys + Eclipse – Cirkus, Stockholm 2017-10-22

1992 stod Electric Boys på toppen av sin karriär. Bandet spelade in sin andra skiva “Groovus Maximus” i anrika Abbey Road studios och turnerade i USA och Europa. Såhär 25 år senare så kanske inte bandet åtnjuter samma uppmärksamhet som 1992, men låtarna och gunget finns fortfarande där när bandet bjuder in till en unik jubileumskonsert på Cirkus en kall söndag i oktober.

Med sig denna kväll har Electric Boys två öppningsakter, Grand Theft Culture och Eclipse. Tyvärr fastnar undertecknad i Stockholms söndagstrafik och missar de förstnämnda, vilken tur dock att andra öppningsakten ser till att leverera en spelning som heter duga.

Eclipse har på de senare åren verkligen utkristalliserat sig ett av de ledande banden inom svensk melodisk hårdrock, vilket märks då det är nästan lika många som är där för dem som för huvudbandet. Bandets setlist spänner över hela deras karriär, men låtar som “Downfall of Eden”, “Vertigo” och “Wake Me Up” sticker ut denna kväll. Tyvärr har bandets låtar en tendens att likna varandra väldigt mycket i uppbyggnad och struktur, vilket blir än tydligare live. Låtarna flyter lätt ihop med varandra och blir till en enda stor fläskig-metal matta, något som tyvärr är ganska tydligt även ikväll. Men det till trots så är det en mycket godkänd uppvärmning av publiken inför kvällens huvudakt.

Som nämnt ovan är denna konsert ett 25års jubileum för “Groovus Maximus” och när bandet sparkar igång inför ett lite mer än halvfullt Cirkus med den instrumentala “March Of The Spirits” för att sedan gå direkt in i “Groovus Maximus” så visar de varför de förtjänar att vara headliners ikväll. Den som sett Electric Boys innan vet hur fruktansvärt svängiga och tajta de är och denna kväll är inget undantag.

Den jubilerande skivan avverkas i sin helhet och det går inte att undgå hur jäkla bra samtliga låtar funkar live. “Knee Deep In You”, “When Love Explodes”, “Mary In A Mystery World” och “Bad Motherfunker” är givna på vilken Electric Boys spelning som helst, men de lite mer undangömda pärlorna “Dying To Be Loved”, “Bed of Roses” “She’s Into Something Heavy” funkar precis lika bra som de givna låtarna och visar på att skivan inte innehåller några fillerspår.

När det sedan är dags för extranummer så väljer bandet att spela sin cover på Robyns “Dancing On My Own”, ett val som jag kan tycka är ganska konstigt då den varken passar speciellt bra in i övriga setlisten eller ger något speciellt gensvar från publiken. Här hade man kanske hellre velat haft någonting från “Funk O’ Metal Carpet Ride” som exempelvis “Psychedelic Eyes” eller någon annan raritet med tanke på kvällens nostalgiska tema. Men det är trots allt förlåtet när bandet avslutar med dunderhiten “All Hips ‘n Lips”. Där visar Electric Boys att trots att man kanske inte är ett av de största svenska rockbandet längre, så är man trots allt ett av de allra bästa.

Betyg på kvällen: [yasr_overall_rating]
Plats: Cirkus, Stockholm
Datum: 2017-10-22