Prophets Of Rage – Liverecension Bråvalla 2017-07-01

Prophets Of Rage var ett av de största namnen på årets Bråvalla och tveklöst den akt undertecknad såg allra mest fram emot. Efter att ha varit ett fan av Rage Against The Machine sedan barnsben kändes det oerhört mäktigt att äntligen få se det närmaste en kan komma originalet utan att se just det ursprungliga bandet.

De som kallar sig Prophets Of Rage är trion Tom Morello, Brad Wilk och Tim Commerford från Rage Against The Machine och dessa 75% av bandet utgör tillsammans med DJ Lord samt rapparna Chuck D och B-Real som ersätter originalvokalisten Zack De La Rocha denna supergrupp.

Inledande numret “Prophets Of Rage” är oerhört starkt och sätter tidigt tonen för resten av konserten, men detta skulle ändå bara vara en uppvärmning inför den totala kalabalik och eufori som infinner sig under nästa låt när bandet river av Rage Against The Machines klassiker “Testify”. Så långt ögat når syns en hoppande publik och det är omöjligt att säga om det är basen eller åskådarna som är den främsta orsaken till att marken tycks röra på sig. Vidare till “Take The Power Back” lyckas det ironiskt nog bli något slags strömavbrott eller tekniskt fel, vilket gör att allt utljud försvinner och vi får nöja oss med medhörningen från bandets egna monitorer på scenen. Proffsmusiker som de är störs inte Prophets Of Rage nämnvärt av detta, utan röjer på som vanligt, vilket publiken också tycks göra. Det öronbedövande jubel som uppstår när ljudet väl kommer tillbaka gör nästan att strulet var värt det, men tyvärr återkommer de tekniska svårigheterna under även “Rock Superstar” av B-Reals Cypress Hill och “Guerilla Radio”.

När det kommer till den enorma låtskatt Rage Against The Machine sitter på är det givetvis självklart att låtar som “Bombtrack”, “People Of The Sun”, “Sleep Now In The Fire”, “Know Your Enemy” och “Bullet In The Head” är fullkomligt magiska, men det som överraskar mest när det kommer till låtmaterialet är hur väl även låtarna från B-Reals Cypress Hill och Chuck Ds Public Enemy inkorporeras och arrangeras för att passa in i det mer rockiga formatet som är Prophets Of Rage. “Fight The Power”, “How I Could Just Kill A Man”, “Insane In The Brain”, “Jump Around” samt tidigare nämnda “Rock Superstar” blir även de oväntade favoriter tillsammans med givna kioskvältare som de två avslutande klassikerna “Bulls On Parade” och “Killing In The Name”.

Det kanske mest magiska ögonblicket blir dock när bandet spelar en instrumental version av “Like A Stone” för att hylla den nyligen avlidne föredetta kollegan från Audioslave, Chris Cornell. Även om Prophets Of Rage främst förknippas med röj är det tveklöst så att Tom Morello och gänget inte heller har några problem att förmedla känsla via finstämdhet likväl som via ilska.

Allt som allt bjuder Prophets Of Rage på en fullkomligt fjällmagisk spelning där allt från låtmaterial till framförande och stämning sitter som en smäck. Aldrig förr har det nog svängt så tungt i Östergötland och frågan är om det någonsin kommer göra det igen. Det skulle möjligtvis vara om självaste Rage Against The Machine skulle göra ett besök, men det känns inte alltför troligt.

Bråvallas tveklöst bästa spelning under festivalens existens.

[yasr_overall_rating]
Prophets Of Rage