Danko Jones – Liverecension Bråvalla 2017-06-30

Inne i ett smockfullt Juno-tält som snarare kändes som en svettig rocklubb snarare än en utomhusscen sånär som på en tältduk, var det så dags för kanadensiska sverigefavoriterna i Danko Jones. Trion som består av trummisen Rich Knox, basisten John Calabrese och sångaren, gitarristen samt huvudpersonen Danko Jones har spelat mycket i Sverige genom åren och mer ska det bli i höst då bandet återvänder för en stor turné i landet tillsammans med svenska Skraeckoedlan.

Trots de frekventa sverigedatumen verkar publiken utsvulten efter bandets bredbenta skrevrock och från första sekund är de månghövdade åskådarna med på noterna. Danko Jones musik är lättlyssnad, lättstampad och lättsjungen, så publikinteraktionen blir således ypperlig. Låtar som “First Date”, “Had Enough” och “Forget My Name” får en mäktig ljudkuliss i form av en minnesvärd allsång som ekar i det välfyllda tältet.

På skiva kan jag tycka att bandets musik är lite väl endimensionell och även om de har en hel del svängiga låtar tappar jag ofta intresset efter ett par tre stycken om jag sitter hemma på kammaren. Live är det dock en helt annan sak och varje gång jag sett bandet uppträda har jag blivit mer och mer övertygad om att det är just i detta format Danko Jones ska upplevas. Aldrig förr har jag heller sett bandet spela inför en så stor publik samt få en sådan enorm respons, så denna kväll blev helt klart en succé för samtliga inblandade parter.

Låtar som “I Think Bad Thoughts”, “Full Of Regret”, avslutaren “Gonna Be A Fight Tonight” samt “My Little RnR” från senaste och förvånansvärt vitala alstret “Wild Cat” är samtliga så fulla av pondus och attityd som hjärndöd rockmusik ska vara och utan att sikta på hjärnan har Danko Jones istället siktet inställt på skrevet, hjärtat och solar plexus vilket resulterar i en riktig knock out.

[yasr_overall_rating]
Danko Jones
Juno