Three Dead Fingers – Liverecension Skogsröjet 2017-08-05

Att spela 11.30 på stora scenen, regnet strilar och man är 13 år kan väl kallas en rejäl utmaning. En liten men helt ok folksamling har slutit upp och jag kan säga till er som inte var där; ni missade något! Grabbarna är helt enkelt skitduktiga! Trovärdig attityd och bra scenspråk.

Namnet till trots så är killarna i det här Västeråsbandet 4 stycken och jag tror att alla har sina fingrar intakt för att kunna spela. Varför väljer då Rocknytt att bevaka ett gäng småkillar? För mig är det en viktig del för oss alla som gillar hårdrock att hjälpa nästa generations stjärnor att både vilja och att orka fortsätta i en bransch med stenhård konkurrens. Om festivalbesökare bara väljer att se de ”stora” namnen framöver kommer det snart att bli en kris för den svenska metalscenen. Det finns så otroligt mycket bra hårdrocksband i Sverige och jag vill verkligen uppmuntra alla att gå och titta på dom även hemma på den lokala klubbscenen.

Three Dead Fingers - Liverecension Skogsröjet 2017-08-05 1

Three dead fingers har imponerande bra låtmaterial. Riktig jävla metal! Snygga riff och sköna tempoväxlingar. De skriver allt material själva vilket om möjligt är än mer imponerande. Det här är låtar värdiga vilket större svenskt band som helst. Låten ”Always with me” handlar om trummisen Alexanders nyligen bortgångna pappa. Killarna säger själva att de inspireras av grupper som Rammstein, Ghost, Corn och Slipnot.

Det hörs naturligtvis att Oliwer på sång är ung men han har en väldigt bra röst som säkert kommer att växa på ett bra sätt ihop med bandet. Hans growl är i klass med en vuxen. Scenen är ju naturligtvis enorm för ett band som detta men de hanterar den lysande och själva musiken fyller konsertupplevelsen.

Three Dead Fingers - Liverecension Skogsröjet 2017-08-05 2

Nästa gig för bandet är 18 augusti i Växjö på en stadsfestival. Är du i närheten – gå dit! Det kan vara morgondagens storstjärnor du får möjlighet att lyssna på. De kommer också inom kort att spela in sina låtar och släppa på Spotify och kanske får vi även se dom i ett talangprogram på TV framöver. Jag önskar dom all lycka och känner ett visst hopp om metalsveriges framtid.

Three Dead Fingers – Skogsröjet 2017-08-05

Bäst: Oliwers growl
Sämst: Regnet