Mephorash – Liverecension Gefle Metal Festival 2017-07-14

Uppsala är utan tvekan en av de städer i Sverige som har stoltast arv när det kommer till black metal och närliggande genrer, med tanke på band som Watain, Degial, In Solitude och så vidare. Ett av de för allmänheten mindre kända banden från staden är Mephorash. Bildat för sju år sedan av ett gäng 16-åringar är bandet fortfarande ungt, men har hunnit med att släppa hela tre fullängdare, den senaste “1557 – Rites Of Nullification” från 2015. Senast jag såg bandet live var just för två år sedan i min hemstad Sundsvall, där Mephorash spelade inför kanske 15 eller 20 personer tillsammans med bland andra Ofermod. Publiken var betydligt större nu i Gävle och även om bandet var bra för två år sedan har även dem växt något enormt.

Den stämningsfulla svartmetall bandet bjuder på där de står och mässar i sina svart kåpor är högklassig och dynamisk. De ofta långa låtarna är oerhört nyanserade och varierade, så oavsett om du föredrar blastbeats eller doomiga riff lär du få ditt lystmäte. Låtar som sticker ut lite extra är “Riphyon: The Tree Of Assiyah Putrescent” med sitt gåshudsframkallande och mäktiga intro, samt kolossen “Sfaira Tis Fotias”.

Det unga Mephorash, förstärkta av veteranen Jonas Tengner, är utan tvekan ett av landets mest intressanta och lovande band när det kommer till svartmetall båda live och på skiva och det är med stora förhoppningar jag kommer att följa bandets framfart i framtiden. Hittills har utvecklingen sannerligen gått spikrakt uppåt. Låt oss hoppas att det fortsätter så. Den nya låten som spelades lovade mycket och signalerade om framtida stordåd.

Betyg:

Mephorash
Gas Stage