System Of A Down – Liverecension Bråvalla 2017-06-28

När jag såg System Of A Down på Getaway Rock Festival för ett par år sedan tyckte jag att det var oväntat bra, då jag aldrig varit något superfan av bandets musik, även om jag såklart lyssnat på dem. Efter detta har jag dock fått känslan via diverse klipp samt vittnesmål att bandet skulle blivit sämre live under de senaste åren och att främst sångaren Serj Tankian gett oengagerade framträdanden med mycket övrigt att önska. Allt detta tycks dock som bortblåst när System Of A Down står på Bråvallas scen. Bandet är taggade till tusen och låter bättre än någonsin förr, vilket även gäller tidigare nämnde Tankian som ger ett utomordentligt framträdande både som frontman och just sångare.

Bandets energi smittar av sig på publiken som är fullkomligt sjövild under hela spelningen och bjuder på allt från moshpit till allsång. System Of A Downs något spretiga katalog avhandlas med precision och stor omsorg, vilket resulterar i en synnerligen välbalanserad setlist med allt från kaos och flum till hits och stämningsfulla ballader. Bland de absoluta topparna bör “Toxicity”, “Hypnotize”, “B.Y.O.B.”, “Radio/Video”, “Lonely Day”, “Violent Pornography” och “Chop Suey!” samt “Lost In Hollywood” nämnas.

Detta högklassiga framträdande tillsammans med den imponerande låtskatt bandet samlat på sig under karriären kan inte resultera i annat än total succé och nu undrar jag nästan bara när det är dags för Sweden Rock Festival att boka in dessa herrar som headlineakt på en mer hårdrocksinriktad festival än Bråvalla med tanke på vilket avtryck som gjordes på denna trots allt väldigt kommersiella och allmänna inrättning.

System Of A Down – Bråvalla 2017-06-28