Venom – Liverecension Sweden Rock Festival 2017-06-10

För mig personligen är detta årets höjdpunkt. Jag var dum i huvudet nog att missa bandets signering, då jag låg efter lite i recensionsskrivandet. Men jag lyckades iallafall få en lång pratstund med frontmannen Cronos tidigare i år, och då berättade han om sin stolthet över den nya sättningen med Rage och Dante, och sin starka tro på det nya materialet. Det blir tydligt ikväll att han har helt rätt. Att inleda med så många av de nyare låtarna är modigt, och visar på ett självförtroende som jag bara sett hos Iron Maiden. Den nakna sanningen är att mycket av det nya materialet lever upp till de gamla klassikerna. Inledande From the Very Depths är svinbra, men sången hörs tyvärr lite svagt, medan trummorna hörs för högt. Men det blir strax bättre. En självsäker och tung The Death of Rock ‘n’ Roll tar vid, och det är bara att konstatera att det är ett band som är mer vitalt än någonsin. När Smoke spelas bjuds vi på kvällens första pyro.

Folk väntar otåligt på de gamla låtarna men det skiter Venom i och kör istället Long Haired Punks där Cronos bankar ljud ur basen i bästa Lemmyanda. Efter Hammerhead kommer ett märkligt bassolo till irriterande förinspelad sång. Det låter mer som om Cronos försöker stämma sitt instrument, och för en stund blir jag orolig att det ska pågå i evigheter, men tack och lov vänder det. Det är nu alla klassikerna börjar radas upp, där Buried Alive skapar spontan allsång och där Warhead är rå och tung som stryk i en mörk källare. Efter att ha hört och sett Black Metal och Witching Hour framföras av ett band som fullkomligt dränks i rök och eld är jag mer än nöjd. Det jag framförallt slås av är hur jävla blytunga Venom låter i jämförelse med tidigare. Folk må sakna Mantas och Abbadon för att de var coola, men Rage och Dante är helt enkelt bättre.

Hade det inte varit för några smärre ljudmässiga missöden och bassolo som drog ner på tempot så hade konserten fått min enda femma under festivalen.

[custom-facebook-feed album=10154383481341008 albumcols=4 num=100 exclude=social,link,likebox]

skogsröjet 2019