Running Wild – Liverecension Sweden Rock Festival 2017-06-09

1.7K Shares

När fredagen hade blivit lördag på natten mot Sweden Rock Festivals sista dag var det dags för vad som åtminstone i förväg skulle bli festivalens stora stund för mig personligen. Jag har lyssnat på Running Wild sedan barnsben men aldrig lyckats se dem live, så självklart var förväntningarna i taket för min del. Detta gör givetvis att det är som upplagt för en besvikelse, då jag själv hyste stora tvivel gällande om bandet kunde infria mina löjligt höga förhoppningar.

När Rock N’ Rolf Kasparek och hans sjöbusar äntrar scenen för att riva av första låten “Fistful Of Dynamite” känns det direkt som att det finns potential för att vi har en riktigt bra natt framför oss. Denna känsla blir inte svagare när andralåten “Bad To The Bone” drar igång och även en ny låt som kvällens tredje nummer “Rapid Foray” låter oförskämt bra och skulle utan tvekan kunna ta plats bredvid någon av de stora klassikerna utan att behöva skämmas i sällskapet. Vidare bjuds vi på “Soulless” och “Riding The Storm” och min eufori vill inte veta några gränser. Utöver det makalösa låtvalet är framförandet så orimligt tajt och tungt, bandet låter helt perfekt och Rolf själv sjunger som om det var 30 år bakåt i tiden. Allt detta ackompanjeras av en fläskig show med mycket pyroteknik och allt går verkligen från klarhet till klarhet.

Det finns verkligen många höjdpunkter denna natt, som till exempel den snabba och snärtiga “Warmongers”, episka “By The Blood In Your Heart” eller den svängiga “Stick To Your Guns”. Självklart är också klassiker som “Under Jolly Roger” och avslutande “Conquistadores” gåshudsframkallare av rang.

Riffen står som spön i backen och Running Wild krossar verkligen allt och alla i sin väg under denna konsert som jag kan säga är bland det absolut bästa jag har sett på Sweden Rock Festival sedan jag började åka hit för elva år sedan. Med tanke på de ljumna recensionerna Scorpions fick, som spelade innan Running Wild, kan en inte låta bli att undra om det hade varit ett bättre val att låta piraterna headlina då de verkligen visade att de är ett band av yppersta världsklass när de tvingar all konkurrens att gå på plankan efter att krutröken lagt sig över Blekinge.

Running Wild
Rock Stage
2017-06-09