Steel Panther – Liverecension Sweden Rock Festival 2017-06-08

Från soliga Kalifornien kommer den ökända partycirkusen Steel Panther. Bandet har gjort ett namn för sig genom att leverera allt från låttexter, musikvideos och liveshower som är over the top samt sprängfyllda av alldeles för mycket av det goda och det olämpliga.

Spelningen på Sweden Rock Festival är inget undantag och vi bjuds på klassiska Steel Panther-inslag som långa sexrelaterade utläggningar samt tjejer ur publiken som bjuds upp på scenen för att visa brösten. Visst är mycket under bältet och oerhört grabbigt, men samtidigt känns det som att alla vet vad Steel Panther går ut på och ingen blir nog särskilt chockad. De charmigt dumma humorinslagen har en hel del glimt i ögat, vilket gör att bandet kommer undan med en hel del som andra akter säkert inte hade vågat sig på. Skulle en försöka sig på att jämföra Steel Panther med något är väl kanske en blandning av Guns N Roses och Tenacious D det som ligger närmast till hand med tanke på de ständigt återkommande inslagen av humor.

Just det ”roliga” i Steel Panthers show är faktiskt det jag personligen ledsnar snabbast på, då bandet som sådant utan tvekan är så pass kompetent att det musikaliska solklart är det som lyfter konserten. Som musiker är samtliga medlemmar oklanderliga och energin i framförandet är på topp redan från inledande ”Eyes Of A Panther”. Låtar som ”Fat Girl”, ”Poontang Boomerang”, ”Community Property”, ”Party All Day” och ”Gloryhole” är oerhört starka och vore garanterat allsångsvänliga publikfavoriter oavsett om de hade humoristisk text eller ej. Visst förstår jag Steel Panthers tänk med att sälja in sin image med humor och det är ju lite av grejen med bandet, men samtidigt är det i slutändan alla lustigheter som blir tröttsamma samtidigt som musiken och de starka låtarna imponerar främst i längden och blir vinnarna denna kväll, kanske lite oväntat.

Läs även
NY VIDEO: Steel Panther - Wasted Too Much Time (feat. StoneSour)

Steel Panther