Nifelheim – Liverecension Sweden Rock Festival 2017-06-08

101 Shares

Som alla vet kan det vara svårt att komma igång på morgonen, framförallt om en är på festival och då särskilt en sådan som under natten och morgonen haft så dåligt väder som Sweden Rock Festival i år. Vad kan då vara bättre för att kicka igång kroppen än en rejäl omgång ondskefull svartmetall från mästarna i Nifelheim? Bandet kör som vanligt full gas från början och gör sitt bästa för att piska upp en intensiv stämning och atmosfär. Dock blir helheten väldigt lidande av att ljudet på 4Sound Stage precis som föregående dag är under all kritik. Det är nästan alltid ett instrument som inte hörs och det ljud som finns är väldigt svajigt. Lägg också till att ljudvolymen överlag är alldeles för låg, vilket gör att en lätt bris kan blåsa bort samtliga toner och att Apocalyptica som spelar samtidigt på Festival Stage under stora delar av spelningen hörs mer än Nifelheim.

Dessa omständigheter är självklart bortom bandets kontroll, men det drar ändå ner helhetsintrycket. Nifelheim kämpar dock tappert på och lyckas få till ganska bra tryck i publiken med tanke på hur tidigt på dagen det ändå är. Jag kan dock känna att Nifelheim hellre med fördel ska ses i en mindre lokal samt på kvällen för att få ut maximalt av upplevelsen.

Det går dock inte att förneka att Nifelheim alltid gör ett oerhört bra jobb och har en makalöst hög lägstanivå. Med ett pärlband av hits som “Unholy Death”, “Sodomizer”, “From Hell’s Vast Plains”, “Storm Of The Reaper”, “Satanic Sacrifice”, “Storm Of Satan’s Fire” och “The Bestial Avenger” går det liksom inte att misslyckas trots tidig speltid och oförtjänt dåligt ljud.

Nifelheim
4Sound Stage
2017-06-08