Grave Digger – Liverecension Sweden Rock Festival 2017-06-07

10 Shares

När mörkret hade fallit över Blekinge var det dags för legendarerna i Grave Digger att äntra scenen. Dessa herrar har varit en av de främsta fanbärarna för den tyska hårdrocken i närmare 35 år nu och det är verkligen någonting som märks. Bandet är proffs ut i fingerspetsarna och från första till sista ton är det tysk precision och kvalitet som gäller. Det bandet och framförallt publiken har emot sig denna kväll är vädrets makter som verkligen inte var nådiga. Isande kalla vindar och ett ihärdigt regn bildar en svårslaget usel kombination och borde dra ner humöret hos de flesta.

Grave Digger verkar dock trots detta vara pigga och glada. Frontmannen Chris Boltendahl, med ett anlete endast en mor kan älska, manar på publiken och får ihärdigt med respons och bifall. Alla de imponerande många själar som krigar på och uthärdar det ofördelaktiga vädret till förmån för Grave Digger får välförtjänt många “zänk jo” från sångaren. På tal om herr Boltendahls charmigt dåliga engelska måste en också passa på att fråga sig om han är den tysk som tillsammans med vår egen drottning Silvia är den som är sämst i världen på att slipa bort sitt modersmåls accent efter en så pass lång internationell karriär?

I princip samtligt låtmaterial låter oerhört vitalt, men jag som främst lyssnat på Grave Digger under mellan- och högstadiet och således inte har stenbra koll på det nyare materialet tände till ordentligt först vid den tredje låten “Witch Hunter”. Vidare är det också klassiker som “Excalibur”, “Rebellion (The Clans Are Marching)” samt avslutande “Heavy Metal Breakdown” som lyser klarast denna afton, även om det finns en hel del guldkorn bland de övriga låtarna också.

Precis som till exempel Saxon är Grave Digger ett band som uppenbarligen alltid levererar och som aldrig tycks bli äldre förutom på några grånade hårstrån hos bandmedlemmarna. Musikaliskt och fysiskt är det ingenting som märks då Grave Digger bjuder på en imponerande uppvisning i hårdrock med sämsta möjliga tänkbara yttre förutsättningar.

Grave Digger – Sweden Rock Festival 2017-06-07

Grave Digger
4Sound Stage