Gamrocken 2017 – Reportage samt några liverecensioner

17 Shares

Folkets Park i Grängesberg blomstrade verkligen under 70 och 80-talet. Jag kommer ihåg att jag såg både Europe och Treat i denna park i mitten på 80-talet. Ett annat starkt minne är när Gyllene Tider besökte Grängesberg i början på 80-talet. Satan vad folk det var på plats.

Det som hänt nu är att en festival vid namn Gamrocken flyttat till Folkets Park i Grängesberg och helgen den 19 och 20 maj var det dags för festivalpremiär i ”Bärge”. Alexander Högbom heter mannen som håller i trådarna och det handlar om en ljusets dag och en mörkrets dag. Ljusets dag är det på fredagen och bland banden som uppträder märks Eilert Pilarm, Ebba Gold, Hymans, Günther, Mimikry mfl.

Det som intresserar mig mer är det som händer under mörkrets dag på lördagen. Jag är egentligen inget stort fan av den form av hårdrock som kommer att framföras denna kväll men jag gillar energin och det ska visa sig att framförallt ett band visar sig vara hur bra som helst.

Devation

Det första jag tänkt se denna kväll är Devation som är ett band från Göteborg. Jag recenserade deras platta ”Giants” när den släpptes i januari och jag kommer ihåg att jag var skeptisk till plattans längd. Nu visar det sig att innan Devation ställer sig på scenen så intas densamma av en man vid namn Mika Olavi som med hjälp av ett dragspel (och ibland även en akustisk gitarr) framför visor med både finess och underfundiga texter. Att denne Mika inte tror speciellt mycket på gud framkommer vid ett flertal tillfällen och spiken i kistan sätts definitivt när han säger att de som kritiserar honom gärna får göra det, men när människor pratar om ett liv efter döden så propagerar Mika om ett liv före döden. Tänkvärt.

Devation har sedan ingen lätt uppgift eftersom de spelar relativt tidigt på kvällen och publiken lyser med sin frånvaro. Vi är tyvärr inte många själar på plats och de som är där sitter eller står på sidan av scenen. Sångaren Timmy Bartelius försöker uppmana publiken att ställa sig framför scenen åtminstone. Dels för att man där ser bättre och det blir enklare för bandet också att spela inför en publik som står framför dem. Det är med blandat resultat hans önskning slår in. Och med tanke på den klena publiktillströmningen så ska bandet ha all heder av sitt framförande. Som musiker är man också tämligen kompetenta där jag gillar trummisen Oskar Nilsson. Med facit i hand så känns bandet precis som på platta lite tråkiga. Energin är det dock inget fel på och Timmy slutar som han börjar, nämligen med ett riktigt avgrundsvrål där känslan är att han ska tappa luften totalt och att en ambulans måste tillkallas.

Artist: Devation
Var: Gamrocken, Grängesbergs Folkets Park
När: Lördagen den 20/5
Bäst: Att bandet verkligen tror på detta
Sämst: Att inte fler kommer för att titta
Betyg: 2/5

Firespawn

En av de största rösterna inom svensk dödsmetall är definitivt L-G Petrov och denna lördag står han på scen i Grängesberg tillsammans med bandet Firespawn. Personligen har jag inte hört en ton med det bandet innan de äntrar den största scenen på festivalen. Det som Firespawn bjuder på är så jäkla energiskt så jag blir nästan lite småkär. Jag kommer på mig själv med att stå och stampa takten och låtarna framförs på ett fantastiskt sätt.

Och som krydda på detta så har vi L-G Petrov som visar varför han är en sådan auktoritet inom denna genre. Han dricker öl som ingen annan men samtidigt så sjunger han som ingen annan heller och när låten ”All Hail” dundrar i högtalarna så är jag rätt så såld. Detta är ett band jag kommer att följa i framtiden och som en kompis uttryckte saken efter konserten: ”Det här var fan bra på riktigt”.

Artist: Firespawn
Var: Gamrocken,Grängesbergs Folkets Park
När: Lördagen den 20 maj
Bäst: L-G Petrov
Sämst: Att de inte spelade längre

Merciless

Det här var verkligen inte något för mig. Jag läser mig till på internet att bandet Merciless bildades i Strängnäs redan 1986. Jag har även förstått att detta ska vara ett skittufft band som verkligen är jättebra. Själv fattar jag ingenting för det jag ser på Gamrockens stora scen är ett band som låter samma lika i cirka en timme.

Inte ens energin får mig att gå igång som jag ibland gör när jag ser denna typ av musik. Nej det här är inte kvällen då jag och Merciless kan förenas.

Artist: Merciless
När: Lördagen den 20 maj
Bäst: Att det faktiskt tar slut
Sämst: Att det dröjer för länge innan det tar slut
Betyg: 1/5

Unleashed

Festivalens huvudband heter Unleashed och bildandet skedde redan 1989. Här blir jag positivt överraskad från första ackordet. Starka låtar med en stark frontman i basisten och sångaren Johnny Hedlund och en urstark och tajt trummis vid namn Anders Schultz. I lite mer än en timme bjuder Unleashed på dödsmetal som jag går igång på. Det är inte det här oerhört enerverande growlandet som kan göra mig galen utan det handlar om starka melodier framfört på ett bra sätt.

Unleashed ger ett bra intryck när de stänger Gamrocken 2017.

Artist: Unleashed
När: Lördagen den 20/5
Bäst: Anders Schultz driv bakom trummorna
Sämst: Att inte fler finns på plats

Ska man då försöka sammanfatta Gamrocken 2017 så är för det första parken i Grängesberg ett utmärkt ställe att inhysa detta arrangemang. Att hårdrockare är världens bästa människor framgår också då det är lugnt och städat. Att festivalen brottas med en del barnsjukdomar må vara hänt för det händer uppe i Falun att logistiken på Sabaton Open Air inte heller funkar alla gånger.

Festivalgeneral Alexander Högbom ska dock vara nöjd för det mesta klaffar och banden verkar vara nöjda med hur det hela skötts. Jag är tillbaka om ett år och jag hoppas verkligen att man fortsätter med konceptet att ha en ”Ljusets dag” samt en ”Mörkrets dag”. Briljant i all sin enkelhet.