Liverecension: KISS – Tele2 Arena, Stockholm 2017-05-06

Om man gör valet att se Kiss anno 2017 så är det några saker man ska ta i beräkning. Kiss kommer inte vara lika utmanande och nyskapande som de var när det begav sig och Paul Stanley har tyvärr förlorat sin fantastiska röst, den som trollbundit fansen sedan 1974. Kan man ha överseende med det så är dock en konsert med Kiss 2017 en nostalgihyllning utan dess like, och något som fortfarande berör såväl gamla som unga.

Kiss har sedan återföreningen 96 vuxit från vara ett rockband till att bli något av en generationssammanflätare, där publiken är fylld med äldre som varit med från början hela vägen till småbarn som inte ens var födda när Ace Frehley senast lämnade bandet. Och det är egentligen inte så svårt att förstå. För vem kan egentligen värja sig från fyra serietidningshjältar som flyger över publikhavet, spottar blod och eld, slår sönder gitarrer och skjuter så mycket konfetti att det verkar som att vi hamnat på en afterski i fjällen snarare än i en stålbyggnad i Johanneshov.

Setlisten är fylld av grymma monsterlåtar som överlevt 40 år med bravur, där framförallt ”Lick it Up”, ”War Machine”, ”Black Diamond” och rariteten ”Flaming Youth” sticker ut. Tyvärr blir vi påmind om mannen med stjärnans problem i låtar som ”Love Gun” och ”I Was Made For Loving You” där det både hörs och syns på Paul att han vill så mycket mer, men rösten sviker honom.

Dock så är det inget som förstör konserten och gör det omöjligt att kunna njuta av det spektakel som är Kiss. För när ”Detroit Rock City”s sista öronbedövande ackord dånat ut genom högtalarna och tvskärmarna lyser upp med texten ” Kiss Army Sweden, Kiss loves you”, så kan jag inte låta bli att känna; Jag älskar er också, alla skönhetsfel till trots.

Läs även
Ny KISS-bok finns snart i handeln

Kiss – Tele2 Arena, Stockholm 2017-05-06